onsdag 2 januari 2019

där fåglarna slutat sjunga - årets första bok

Årets första bokreflektion blir kring Där fåglarna slutat sjunga av Jenny Quintana. Den är en välskriven spänningsroman som utspelar  sig i en liten engelsk by och  Vi får möta människoro ai den lilla byn i två olika tider. Huvudperson är Anna Flores, hon kommer tillbaks för att begrava sin mor. Anna flyttade för att studera för 30 år sedan och flytten var på många sätt en väg bort från de tragiska veckorna då hennes syster försvann spårlöst och när hennes älskade pappa dog. Nu har mamman dött och Anna måste ta sig an både sorgeprocessen efter en mamma som hon tappat kontakten med,  begravning, tömning av barndomshemmet och familjeföretaget Huset Flores, som sorterar och säljer dödsbon. I iordningställandet så kommer minnena av tiden när Anna var tonåring tillbaks och Anna försöker röna ut vad som egentligen hände då för trettio år sedan. Kanske är det så att händelserna då är nödvändiga att förstå för att kunna leva nu?

Jag tyckte mycket om den här spänningsromanen, den är väldigt brittisk i sin ton och lite associerar jag till Belinda Bauer, som är en annan kriminalförfattare som jag också gillar. Relationer, familjer och lojalitet inom familjer och miljöer är minst lika viktiga som brottet i sig och det är något som jag tycker passar extra bra in när det handlar om brittisk krim.

2 kommentarer:

  1. Jag har precis lagt till boken i min lyssnarlista på Nextory, blev nyfiken när du skrev om den.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!