tisdag 26 mars 2019

lättlästa kortromaner för de yngre tonåringarna

Jag fortsätter läsa böcker som skall tipsas om på vår litteraturfestival i april. Nu är det dags att skriva om två korta romaner som passar bra för eleverna på våren i åk sex. I Du klarar det Amina, Du är väl min vän Ayda skriver Jeanette Jonasson om hur det sociala trycket och lojalitet med sina vänner eller sin familj kan ta sig olika uttryck. Det handlar om Ayda som får en ny klasskompis - Leila och hur svårt det blir när ett konto dyker upp i sociala medier där klasskamrater och lärare hängs ut och förtalas. Aida vet sanningen, men hur skall hon kunna berätta den?

I boken om Amina så ser Amina att hennes storasyster Hanna tar pengar i en kiosk och hon vet att hon måste tala om det för sin mamma. Amina vill inte att hennes mamma ska bli ledsen och samtidigt så är det nästan så att Amina blir sjuk av att veta och inte säga. Båda de här böckerna har ett innehåll som ligger nära elevernas vardag och jag är säker på att de kan fungera som högläsning under t ex ett tema om värderingar i årskurs sex. Språket är enkelt och handlingen tydlig vilket gör att jag tänker att de kan passa extra bra för alla de elever som jag undervisar som har svenska som sitt andra eller tredje språk.

Jag har också läst Dra härifrån! som jag ska använda i årskurs fyra. Den handlar om Josef som lever med sin pappa och storebror. När mamma dog så blev livet trassligt för Josef och nu börjar han vänja sig vid livet med pappa, storebror och farmor. Då reser pappa och farmor till hemlandet, farmor vill besöka det en sista gång, och där förälskar sig pappa i en ny kvinna. Hon följer med till Sverige och ännu en gång känner sig Josef sviken. Varför gör pappa så här? Hur ska livet bli med en ny mamma och ett lillasyskon? Om Josef har man också kunnat läsa i Josef - en tjuv.

Jeanette Jonasson är utbildad lärare och det kan man märka i texterna, de har ett tydligt upplägg och kan fungera som samtalsunderlag kring olika moraliska dilemman. Jag ska tipsa lärarna på mellanstadiet om hela serien.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!