torsdag 26 december 2019

en ny kyrkogård att upptäcka


Jag har under många år bott nära kyrkogårdar och jag har alltid haft en fascination för alla de människor och deras berättelser som finns att upptäcka bakom stenarnas inskriptioner. Min barndoms kyrkogård vid Fullestads kyrka återser jag bara när jag besöker min pappas grav men jag har tillbringat många timmar där som barn, sedan har vandringar på Östra kyrkogården följt. Där ligger också M, i den stora askgravlunden. Östra kyrkogården är enorm och där finns det de mest spännande gravar och mausoleum att upptäcka, den ligger några hundra meter från min nya lägenhet. Men så när jag flyttade in så insåg jag att jag har ytterligare en kyrkogård precis runt hörnet. Örgryte nya är alltså en ny kyrkogård att upptäcka. Igår kväll var det dimma så man knappt kunde se handen framför sig, då fick jag lust att gå på kyrkogården ... (Erkännes: det finns en hel del pokestop och WU-värdshus där så helt random var det inte valet)  

Suggestiv och väldigt kuslig känsla var det som mötte mig den här sena timmen. Uppe i backen ser man "mitt" hus och de enda jag mötte på kvällskvisten var hundägare, jag är säker på att det här kommer att bli en fin oas för mig framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!