tisdag 24 december 2019

little women


Little Women i BBC s tappning har varit mitt sällskap de senaste kvällarna. Tre avsnitt lång är den här miniserien som bygger på Louisa May Alcotts klassiska roman och känslan är först lite för mycket matiné. Miljöer och kläder är magnifika, skådespelarna skickliga och det är en liten aning för glättigt. Romantiken och livet i den lilla byn till synes opåverkade av det inbördeskrig som pågår. De fyra systrarnas far är inkallad och uppmanar dem att vara tappra och låta livet fortgå, vilket de gör. Likt Laura i Det lilla huset på prärien så är det en av systrarna som berättar och Jo March är en av de klassiska unga kvinnor som man minns. Spelad i den här versionen av Maya Hawke, dotter till Uma Thurman och Ethan Hawke och hur i hela friden kan Ethan Hawke ha en vuxen dotter. Hur gammal betyder det att jag är? 

Med lätt hand är den här filmatiseringen gjord och nu när jag sett hela så tycker jag ändå att den var klart sevärd. Jag hoppas att den lockar till läsning, klassiker är härliga att läsa och läsa om. Jane Austens systrar och Louisa May Alcotts systrar är släkt och deras författarskap ville mer än underhålla, genom underhållande och kvicka romaner så blottar de kvinnornas ställning. Bra så! 

Serien finns på SVT play. 

3 kommentarer:

  1. kul, mycket bra filmer i svt, This beautiful fantastic, brittisk långfilm för bok- och trädgårdsälskare, och Ferrante och annat, Frihet - den blå filmen, första delen av Krzysztof Kieslowskis Trikoloren-trilogin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips om This Beautiful Fantastic, den ska jag kolla in.

      Radera
  2. Såg nästan hela första avsnittet och håller helt med - matiné. Gav därför upp, men ska kanske ge den en andra chans.
    Började titta på Hotel Halcyon igår (SVT play). Verkar mycket lovande!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!