fredag 20 mars 2020

en kontrafaktisk serie som börjar bra


Här hemma i mitt örnnäste har jag hållit mig så isolerad som det bara går, fördelen med det är att man faktiskt tar sig tid att titta lite på allt det där strömmande som annars får stå åt sidan. The Plot against America hade premiär häromdagen och miniserien på HBO är gjord av skaparna till The Wire, David Simon. Det hela bygger på en roman av Philip Roth och ni hör, det kan inte bli annat än väldigt bra. Första delen mjukstartade litegrann men eftersom jag hade en Philip Roth-älskare i min närhet under många år så har jag fått hela storyn berättad för mig när han läste boken, så vet jag att det säkert kommer att ta fart. 

Det här är ett tankeexperiment som utspelar sig under de inledande åren av det andra världskriget och i Roths roman (och i HBO-serien) så ställer flyghjälten och antisemiten Charles Lindbergh upp som presidentkandidat. Hans popularitet ute i den stora massan, och löften om att Amerika inte skall behöva engagera sig i kriget i Europa, leder till vita huset. Romanen. och serien, berättas utifrån ett judiskt perspektiv. Man får följa en familj som bor och arbetar i Baltimore, se hur konflikterna byggs upp mellan folkgrupper och hur antisemitismen tar fart på bred front. Eftersom jag bara sett det enda släppta avsnittet så stannar jag där men den där tankeleken, tänk om. Tänk om USA hade fått en tyskvänlig, fascistisk president. Hur hade vår värld sett ut idag? Hur hade livet varit för oss människor i Sverige, Europa och i Världen? Fundera på den ni. Och se sedan serien. Romanen finns i sommarstugan så den kan jag inte läsa just nu men alla ni andra. Läs boken också! 

I sommarstugan ligger också alla säsonger The Wire på DVD. Ska det bli sommarens återseende? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!