tisdag 19 oktober 2010

ursäkta att man vill bli lite älskad

Johanna Tydells senaste roman Ursäkta att man vill bli lite älskad handlar om Nora som går i andra ring och hela boken är skriven nästan som i bloggform. Nora skriver om sitt liv med skola, familj, vänner och killar. Ett av Noras problem är huruvida hon skall vänta på den stora kärleken eller passa på att ta för sig av den kärlek som bjuds. Hur ser kärlek och vänskap ut egentligen? Vad gör den äkta? Vilket beteende är OK och vad är inte OK, hur vet man det?

Tydell har skrivit en bok som jag är övertygad att mina elever i tonåren kommer att känna igen i både språk och tankar. Där finns drastiska och pricksäkra kommentarer och det jag uppskattade mest av allt var de "Noriska ordspråken": Skrattar bäst som skrattar snyggast, Alla goda ting är någon annans, Lätt fångat, mindre kul. De står med jämna mellanrum som små kommentarer till handlingen och fick mig att småle genom hela läsningen. Johanna Tydell har ingen lätt sits då allt hon skriver på något sätt jämförs med den helt suveräna "I taket lyser stjärnorna" men jag gillade den här boken. Mycket faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!