torsdag 11 april 2013

Ritual - Mo Hayder



Modernista skickade mig ett recex som jag inte riktigt hade tid för, min räddning blev snälla kusin A som tog sig an läsningen. Får jag presentera gästbloggare A:

Handlingen i Mo Hayders kriminalroman Ritual utspelar sig i Bristol där Flea Marley jobbar som polisdykare. Från London kommer den nyinflyttade kriminalkommisarien Jack Caffery som leder utredningen.
Vad handlar boken om då? Ja, den har verkligen många ingredienser för att vara riktigt bra. Drogmissbruk, illegal invandring från Afrika. Personen som har en viktig roll i boken är en papperslös invandrare som blir utnyttjad både som knarkkurir och prostituerad. Flea får  i uppdrag att dyka i Bristols hamn, då en person säger sig ha sett en avhuggen hand i vattnet, hon hittar den och även en andra hand hittas dock inte i hamnen. Det är här som kopplingen till afrikansk vidskepelse kommer in, övernaturliga väsen tron på talismaner.
Jag tycker inte att det blir riktigt bra, det lyfter inte, det är som en cigaretttändare som börjar få slut på gas, det glimmar till, det flämtar till men det blir ingen klart lysande låga. Tycker inte att det är så tragiskt och obehagligt som jag borde. En anledning är nog att Flea fortfarande är i chock efter sina föräldrars tragiska dykolycka två år tidigare, de har aldrig kunnat tas upp ur djupet. Hon försöker med hjälp av en hallociogen drog få kontakt med sina döda föräldrar.
Caffery å´ sin sida har aldrig kommit över att hans bror föll offer för en pedofil, en pedofil som alla visste var skyldig men som gick fri, brodern hittades aldrig. Tycker det splittrar handlingen, det är först mot slutet när de verkligen börjar samarbeta för att få fast den skyldige som det tänder till.
/gästbloggare A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!