fredag 5 juli 2013

bokbloggsjerka - noveller

Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”, vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall.

Så frågar Annika i veckans bokbloggsjerka och här är det självklara svaret ja! För min del är noveller en genre som jag ganska ofta väljer, särskilt det senaste halvåret då jag, och några andra bokbloggare, försökt att skapa en novellvåg i bokbloggarhavet. Novellen är en perfekt text att läsa när man inte vill ha en hel roman och där finns författare som behärskar novellkonsten fantastiskt bra. Alice Munro är de lågmälda novellernas drottning, Etgar Keret skriver humoristiskt nattsvart och Jumpa Lahiris berättelser handlar om relationer mellan generationerna. Jonas Karlsson skriver fina noveller som vrider verkligheten ett extra varv och Katherine Mansfields noveller från mellankrigstiden ger oss bilder från en svunnen tid och ... Jag skulle kunna vara riktigt långrandig nu, istället för att trötta ut läsaren totalt så hänvisar jag till min tag Noveller - där hittar man sisådär 131 inlägg om noveller. 

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

27 kommentarer:

  1. Jag var en sån som inte läste noveller, tills jag kom på att de är perfekta att ha i väskan för de små lässtunderna, t.ex. över en snabblunch eller medan man väntar på bussen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen perfekt. Det finns ju ofta som ljudböcker också och då passar det till en pendling till jobbet.

      Radera
    2. Jag cykelpendlar och lyssnar då på poddradio (just nu mest nedladdade sommarpratare) men kanske skulle testa ljudböcker också, bra tips.

      Radera
    3. Det finns t ex noveller på gratisspotify :-)

      Radera
  2. Roligt att ni vill lyfta genren :)

    SvaraRadera
  3. Själv föredrar jag skräcknoveller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur man får lov att tycka olika ;-)

      Radera
  4. Du får mig att bli nyfiken. Kommer att kolla runt lite och se vad du skrivit om noveller. Bara jag inte blir omvänd nu ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag att du blir, omvänd alltså :-) Välkommen att kika runt!

      Radera
  5. Första bloggen jag varit in på hittills som faktiskt hyllar noveller, kul att det finns någon som gör det ;)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst noveller sedan jag var ung, men har köpt på mig några nu den senaste tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofta mycket varierande läsning, om man gillar omväxling så är novellen perfekt.

      Radera
  7. Det övergår mitt förstånd att det är så många som inte läser noveller. Det får vi se till att ändra på Anna! Nu ska jag skriva mitt första bokbloggsjerkainlägg någonsin! Allt gott till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska vi föra novellens fana högt! Jag tipsar oavbrutet och ibland så är det ngn som nappar.

      Radera
  8. Tänkte nästan att du skulle ha några bra novelltips att bjuda på. :) Munro måste jag nästan läsa snart.

    SvaraRadera
  9. Munro - ja verkligen. Jag gillar alla samlingarna som jag läst men kanske att För mycket lycka är min favorit ändå. Där kommer en ny i höst också.

    SvaraRadera
  10. Jag har helt tappat novelläsningen, måste ta mig tillbaka upp på banan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Welcome back! Där finns ju mängder bra att välja på.

      Radera
  11. Kanske får kolla upp de författare du nämnde :)

    SvaraRadera
  12. Vad kul med någon som läser mycket noveller :) Funderar på att börja stoppa in någon novell här och nu i läsningen som en paus mellan böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser mycket både noveller och romaner och har ofta en novellsamling på gång vid sidan av romanerna. Det funkar också fint för mig. Om du vill ha fristående noveller så är ju novellix fantastiskt bra. De finns i alla format!

      Radera
  13. Jag håller med om att Katherine Mansfield skrev riktigt bra noveller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar särskilt samlingen In a German Pension. Mycket bra!

      Radera
  14. Jag är raka motsatsen, jag vill gärna att böcker ska vara riktigt lååånga... men det låter som att Jonas Karlsson skriver sådana noveller som jag kan tänka mig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!