fredag 1 maj 2015

bokbloggsjerka som jag inte kan hålla mig ifrån!

Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Annikas bokbloggsjerka ställer frågan som kan tänkas vara nästan omöjlig att svara på. Jag hoppas att vi om hundra år fortfarande läser Chimamanda Ngozi Adichies Lila Hibiscus, Jeanette Wintersons Varför vara lycklig när man kan vara normal och Sofi Oksanens Utrensning. Troligen läser vi också Margaret Atwoods Oryx och Crake,  Törst av Nawal el-Saadawi och Agaat av Marlene van Niekerk. 

Det som förenar dem är att de är skrivna med ett unikt språk, säger något om den tid vi lever i just nu och att de är fantastiska böcker som man inte kan glömma. Har men en gång läst dem så minns man, det borde vara ett säkert klassikertecken!

22 kommentarer:

  1. Jag vet att jag inte är ensam om att inte gilla Utrensning, men ibland känns det så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, vi är många! Det är ju inte direkt munter läsning dock.

      Radera
  2. Sofi Oksanens Utrensning har jag inte läst, men det är säkert ett väldigt bra svar på den här frågan. Margaret Atwoods Oryx och Crake hoppas jag definitivt att man räknar till klassikerna om hundra år! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oksanen är nobelprisklass om man frågar mig!

      Radera
  3. Spännande blandning.
    Jag undrar vad Björn Ranelid skulle ha svarat? Tre av sina egna böcker kanske :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Ranelid hade definitivt svarat sina egna böcker! (Nu gillar jag karlns böcker, men ändå)

      Radera
  4. Agaat funkade inte alls för mig, men klassiker brukar ju inte passa alla ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kräver verkligen mycket tid, allt kan ju inte passa alla.

      Radera
  5. Jeanette Winterson tror jag benhårt på. Utrensning kan jag också tänka mig :-) Margaret Atwood vill jag läsa och jag ångrar att jag inte köpte Nawal el-Saadawi på bokrean. Kanske kommer hon nästa år igen.

    SvaraRadera
  6. Lila Hibiscus har jag faktiskt inte läst ännu, men det borde jag ju verkligen göra! Jag hade också både Oksanen och Winterson bland mina förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte att vi nog skulle ha liknande förslag :-)

      Radera
  7. Vilken bra lista, jag håller helt med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då bestämmer vi helt enkelt att det blir så!

      Radera
  8. Oksanens och Wintersons böcker har jag läst, Lila hibiscus och Agaat finns i bokhyllan och väntar. Atwood har jag ännu inte läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket härlig läsning som väntar!

      Radera
  9. Kul - vi har lite samma favoriter du och jag!!!

    SvaraRadera
  10. Sofi Oksanen kommer nog att leva vidare.

    SvaraRadera
  11. Böcker som jag inte läst än. Men har de "klassikerstatus" borde jag nog ta mig an dem :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. 6 grymt skickliga författarinnor som alla har en u in röst.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!