tisdag 19 maj 2015

we were liars - Kanske är det allt du behöver veta

We Were Liars har fått titeln Kanske är det allt du behöver veta  på svenska och jag är förmodligen absolut sist på den här bollen i bokbloggarsverige. Men, det var en genomgrå lördag i maj och Lotten skrev en så fin text om den och jag kunde inte låta bli att klicka hem den som e-bok.

Ni hör att jag försöker övertyga mig om att det var ett nödvändigt inköp, och det var det, de facto, eftersom jag läst den på några timmar i helgen framför brasan med ösregnet utanför rutan. Mysig, välskrivet och smart.

Det räckte med det första stycket så var jag fast:
Welcome to the Beautiful Sinclair family.
No one is a criminal.
No one is an addict.
No one is a failure.
The Sinclairs are athletic, tall, and handsome. We are old-money Democrats. Our smiles are wide, our chins square, and our tennis serves aggressive. 

Den stora familjen med morfar patriarken, mormor som vigt sitt liv åt familjen och de älskade hundarna, de tre döttrana och alla barnbarnen samlas på den privata ön utanför Martha's Vineyard varje sommar. Husen i Boston, NY och Vermont överges för sommarliv i en vacker bubbla där alla lever efter mottot:

Be normal now. Right now.
Because you are. Because you can.

Cady är det äldsta barnbarnet och det är runt henne som berättelsen snor sig. När vi får möta henne är det Sommar17 och hon är tillbaka på ön. Hon längtar efter sina jämnåriga kusiner och Gat, de fyra har bildat en alldeles särskild gemenskap genom uppväxten och nu när Cady är 17 är ingenting sig längre likt. Livet har förändrats efter den olycka som Cady var med om Sommar15 och nu gäller det för Cady att försöka hitta sanningen. Alla vita lögner som genom åren använts för att hålla fasaden av en lycklig familj intakt måste ifrågasättas. Ett nytt ärligare liv påbörjas.

Språket, miljöerna och den unga Cadys sökande efter sanning gjorde det här till en helt magisk liten pärla. Snabbläst och smart, vacker och välskriven. Punkt.

6 kommentarer:

  1. Visst är den fin. Jag absolut älskade språket och stämningen. Råkade klicka hem senaste boken på engelska (tänk så det kan bli) och ska läsa så fort jag har någon stund över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råkade be om ett rec ex på svenska om den nya som utspelar sig på en internatskola. Så det kan bli :-)

      Radera
  2. Du är inte sist på bollen! I alla fall inte om man med det menar att skriva om den ... Läste ganska nyss och gillade väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade som vanligt att allt inte berättas. Det är snyggt gjort!

      Radera
  3. Det var snabbt :-) Och så kan jag pusta ut att du gillade den också ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag gillade! Den var fin, litar på dig!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!