onsdag 20 maj 2015

kulturkollos tisdagsutmaning handlar om djur

Vilket är ditt fiktiva favoritdjur? 
Så lyder frågan inne på Kulturkollo den här veckan och jag hade faktiskt inte särskilt lätt att svara. Jag är ingen djur-tjej. Har aldrig varit. Hästböcker har jag väl läst några och visst älskade jag Klas Klättermus som vi fick spela som musikal i skolan men annars?
Det får bli Båtsman från Vi på Saltkråkan. Jag älskade tv-programmet som liten och drömde om att ha en familj som Tjorvens. Inte som Pelles, det verkade för äventyrligt. Livet på en skärgårdsö verkade bara så mysigt och tänk att ha en pappa som hade affär och tvilling-storasyskon. Jag minns också när jag läste boken första gången. Jag gick i ettan och var hemma från skolan för jag hade mässlingen. Alla som haft det vet att man kan bli känslig för ljus, jag minns alltså ett mörklagt sovrum och så min klasskamrat Roger som kom med läxor från fröken. Jag minns också hur han höll fram boken och sa: Jag lånade den tjockaste boken som dom hade i biblioteket också för du läser ju så fort.
Det kan man kalla omtänksamt, sen om det var fröken Marianne som valt förtäljer inte historien.
Jag har alltid varit mycket allergisk och aldrig drömt om ett eget djur eller ens tänkt tanken. Under sommaren som gick fick vi vara lite extrahussar åt min pappas hundar och visst är det något alldeles särskilt med en hund som sällskap och vän.
Augusti 2014

9 kommentarer:

  1. Ja, vem kan låta bli att älska Båtsman?

    SvaraRadera
  2. Fina Båtsman! Men jag minns att jag helst ville ha sälen Moses till min kompis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var också fin! Nu blir jag nostalgisk.

      Radera
  3. Vill bara påpeka (maa din kommentar hos mig) att Gatukatten Bob inte är amerikansk, utan utspelar sig i London! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedär, inte många rätt av mig alltså. Jag har sett att den finns som ljudbok, kanske kan det vara något för mig.

      Radera
  4. Jobbigt när man är allergisk!

    SvaraRadera
  5. Båtsman, ja, han är ju oemotståndlig!

    SvaraRadera
  6. Båtsman är en fin vovve :)

    SvaraRadera
  7. Båtsman är en mycket fin hund! =)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!