måndag 11 maj 2015

bubbel om Till den skrivande kvinnans försvar

Plötsligt händer det ...

Jag sitter på ett bokbubbel i mitt kök och har inte läst boken. Enkelt sagt så har jag inte prioriterat Jenny Diskis Till den skrivande kvinnans försvar, ingen ursäkt men helt ärligt åtminstone.

3 av 5 medlemmar har läst den vilket får sägas är bottennapp i vår bokbubblarhistoria. Maj är helt enkelt en stressig månad i lärarskrået.

Några korta tankar:

- språket, tråkigt, upprepningar 
+ läsa boken som en historisk parodi, jämföra med tonårshysteri av idag, mycket drama och överdrivna känslor, den skrivande kvinnan Marie reflekterar och det smyger sig in roliga kommentarer kring läsande.

Däremot var stilbrottet med med vulgärt språk mot slutet lite konstigt, nästa som att det var påklistrat. Romanen ska skildra ojämlika relationer och relationer som bygger på beroende och dyrkan.  Marie, den skrivande kvinnan är ful, hånad i samhället och människor går bakom hennes rygg. Det blir skämskuddeläsning eftersom det blir så pinsamt med en människa som ser sig själv som geni och bara blir förtalad bakom hennes rygg.

Nu när jag i efterhand skriver detta så funderar jag på om man hade tänkt likadant om en uppblåst man som såg sig som Guds gåva till mänskligheten?

På kulturkollo är temat för vecka "bortom normen" och jag inser först nu att den här romanen skulle passat utmärkt in i där. En berättelse baserad på en sann historia om en kvinna som inte höll sig inom ramarna - den utspelar sig på 1500-talet och beskriver hur mönster i klass och kön på ett både sorgligt och dråpligt sätt är sig lika. 

Dagens bästa kommentar stod Bea för: Den här boken var alltigenom tråkig. Den största känslostormen den orsakade var när jag fick ett kravbrev från Askims bibliotek på 300 euro. För solkig pocketbok som redan var återlämnad ... 

Den fick 2.5 i medelbetyg.

Nästa bok blir Den tionde gåvan till den 15 juni. Vi ses i rosencafét i Trdgårdsföreningen vid halv sju. Vinet brukar ju smaka gott där ...

Mötet rundades av med Linda Efson i sitt esse. Högläsning av Solja Krapu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!