onsdag 3 juni 2015

inte någon YA-expert precis

På Kulturkollo har vi diskuterat fram en lista med 100 bra ungdomsböcker. Inte var det enkelt inte. Man kan klart konstatera att jag inte är någon expert på genren. Lång ifrån. Efter alla diskussioner och kompromisser kom vi fram till en 100-lista - jag fetstilar alla de böcker jag läst så får vi se ...
    1. Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
    2. Kaninhjärta, Christin Ljungqvist
    3. Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
    4. Onanisterna, Patrik Lundberg
    5. Hungerspelen, Suzanne Collins
    6. Divergent, Veronica Roth
    7. Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
    8. Det handlar om dig, Sandra Beijer
    9. Fel grav och andra berättelser, Kelly Link
    10. Förr eller senare exploderar jag, John Green
    11. Jag, En, David Levithan
    12. En ö i havet, Annika Thor
    13. Boktjuven, Marcus Zusak
    14. Om jag kunde drömma, Stephanie Meyer
    15. Skuggan över stenbänken, Maria Gripe
    16. Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
    17. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
    18. Imorgon när kriget kom, John Marsden
    19. Dansa på min grav, Aidan Chambers
    20. I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
    21. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, Gunnar Ardelius
    22. Tänk om det där är jag, Johanna Lindbäck
    23. Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian
    24. Pojkarna, Jessica Schiefauer
    25. Det händer nu, Sofia Nordin
    26. Momo, eller kampen om tiden, Michael Ende
    27. Hjärtans fröjd, Per Nilsson
    28. Guldkompassen, Philip Pullman
    29. Kanske är det allt du behöver veta, E. Lockhart
    30. Du glömde säga hej då, Sarah Dessen
    31. Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn
    32. Isnätterna, Malin Isaksson
    33. Frost, Maggie Stiefvater
    34. Wallflower, Stephen Chbolsky
    35. Eleanor & Park, Rainbow Rowell
    36. Antiloper, Ellen Roxberg
    37. Hitta Violet Park, Jenny Valentine
    38. Om jag stannar, Gayle Forman
    39. Stjärnmärkt osv, Jessica Spotswood
    40. Nick & Norahs oändliga låtlista, Rachel Cohn & David Levithan
    41. 13 skäl varför, Jay Asher
    42. Kurt Cobain finns inte mer, Hanna Jedvik
    43. Min hemliga dagbok – Adrian Mole 13 ¾ år – Sue Townsend
    44. Fråga Alice, anonym
    45. Cinder, Marissa Meyer
    46. Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo
    47. Ondvinter, Anders Björkelid
    48. Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones
    49. Hur kär får man bli?, Katarina von Bredow
    50. Isdraken, Mikael Engström
    51. Anna och den franska kyssenStephanie Perkins
    52. Intet, Janne Teller
    53. Jag saknar dig, Jag saknar dig, Peter Pohl, Kinna Gieth
    54. Livets outgrundliga mysterier, Benjamin Alire Sáenz
    55. Jag ger dig solen, Jandy Nelson
    56. Tankeläsaren (De utvalda), Kristin Cashore
    57. Ramona, Marta Söderberg
    58. Jellicoe Road, Melina Marchetta
    59. Innan jag dör, Jenny Downham
    60. Oceanen vid vägens slutNeil Gaiman
    61. Önska bort önska nytt, Ingrid Olsson
    62. Peters baby, Gun Jacobsson
    63. Foxfire, Joyce Carol Oates
    64. Legend, Marie Lu
    65. Mörkrets tjänare, Holly Black
    66. Fjäril, Sonya Harnett
    67. Delirium, Lauren Oliver
    68. Outsiders, S.E. Hinton
    69. Odinsbarn, Siri Pettersen
    70. Dårfinkar och dönickar, Ulf Stark
    71. Simon och Sophie, Emma Granholm
    72. Sandor slash Ida, Sara Kadefors
    73. Ulrike och krigetVibeke Olsson
    74. Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian, Sherman Alexie
    75. Darkside, Tom Becker
    76. Väktarens lärling, Joseph Delaney
    77. Pojken i randig pyjamas, John Boyne
    78. Artemis Fowl, Eoin Colfer
    79. Dyk i, Kate Cann
    80. Över näktergalens golv, Lian Hearn
    81. Den utvalde, Lois Lowry
    82. Spelkortsmysteriet, Jostein Gaarder
    83. Vargbröder, Michelle Paver
    84. Mörk ängel, Laini Taylor
    85. Ful,  Scott Westerfeld
    86. Kära tjejer, Jacqueline Wilson
    87. Berättelser från yttre förorten, Shaun Tan
    88. Amuletten från Samarkand, Jonathan Stroud
    89. Matchad, Ally Condie
    90. Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, Randa Abdel-Fattah
    91. Molnet, Gudrun Pausewang
    92. Flyg ollonborre, flyg, Christine Nöstlinger
    93. Coconut, Copano Matlwa
    94. Systrar i jeans, Ann Brashares
    95. Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
    96. Ljus, ljus, ljus, Vilja-Tuulia Huotarinen
    97. Vinterviken, Mats Wahl
    98. Chokladkriget, Robert Cormier
    99. De vassa tändernas skog, Carrie Ryan
    100. Kram, Hans-Erik Hellberg
  1. 45/100 inte helt tokigt men ingen expert precis. Hur är det med er andra?

4 kommentarer:

  1. 45... det är ju nästan hälften :) Det var nog egentligen de gamla böckerna som räddade mig, men jag kom upp i 14 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan man tycka men jag känner inte alls att jag har koll på den här genren. Annat är mig mer bekant om man säger så.

      Radera
  2. Tycker jag läser ganska mycket YA men kom "bara" upp i cirka 35.. Tappade räkningen ett tag. Dock många jag tänkt och vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listan är ju också rn blandning mellan gammalt och nytt. Svårt att pricka allt då :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!