måndag 8 juni 2015

vita spår - fartfylld deckare från Norrköping

Vita spår är bok nummer två om åklagaren Jana Berzelius i Norrköping. Den första boken hette Märkta för livet och jag blev mycket glad över att återse (eller återhöra om man är noggrann för jag lyssnade på ljudbok) den komplexa huvudpersonen Jana. Hon har erfarenheter med sig i bagaget som läsaren får ta del av redan i första boken men nu i bok nummer två så fördjupas bilden av de ärr som Jana bär med sig från barndomen och jag gillar det väldigt mycket.

Titeln får mig att associera till den omöjliga kombon narkotika och längdskidåkning. Mer korrekt är det att tänka på narkotika och ärr - de ärr som en vass kniv gör i huden. Emelie Schepp skriver en rapp och fartfylld prosa som passar för en handlingdriven kriminalhistoria. I debutromanen invände jag mot alla onödiga beskrivningar och på det sättet är den här boken en, i min smak, bättre bok. Jag gillar hur den iskalla vintern speglas i människornas kalla och kalkylerade handlingar där människovärdet helt glöms bort och att flera av karaktärerna fördjupas. Sedan kan jag kanske fortfarande tycka att språket blir lite forcerat och närmar sig staccato ibland. Särskilt märks det när man som jag lyssnar på en ljudbok. Det finns få vilsamma partier i den här deckaren och det är som sig bör. Vill man läsa något med full fart från sida ett så är det bara att köra. Man ska absolut läsa den här serien i ordning. Börja alltså med Märkta för livet och fortsätt sedan med Vita spår. Spännande läsning perfekt för hängmattan!

2 kommentarer:

  1. Den här ligger på plattan och väntar och nu blir jag ännu mer intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert läst märkta för livet, annars gör det först!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!