onsdag 24 juni 2015

istvillingar - S.K. Tremayne


Kirstie och Lydia är tvillingar, de är så lika att inte ens föräldrarna alltid kan skilja dem åt. De föddes en dag när världen var stelfrusen och bandet mellan dem är så innerligt, så starkt. När man som läsare kastas in i den här berättelsen hamnar man i mitt i något som gått alldeles snett. Sarah och Angus bor i London med sin lilla flicka Kirstie och Lydia finns inte mer, snart förstår man att familjen är i kris. Sarah har varit djupt deprimerad, Angus dricker allt för mycket, ekonomin är i kras och Kirstie saknar sin syster så förtvivlat så att hon ibland leker att hon är Lydia. När Angus får ärva en ö i Hebriderna med tillhörande fyrvaktarbostad bestämmer sig den lilla sargade familjen att börja om. De flyttar.

Livet på den isolerade ön blir inte enkelt och när byborna dessutom berättar att huset är hemsökt så förstärks känslan av att det är något som inte står rätt till. Kirstie känner Lydias närvaro och påstår sig vara Lydia, identiteterna kanske var förväxlade? Var det Kirstie som dog i olyckan hos Sarahs föräldrar. Var det ens en olycka? Hur bearbetar en enäggstvilling förlusten av ett syskon? Sarah bestämmer sig för att försöka förstå och livet på ön blir allt omöjligare.

Tvillingar, övernaturliga ting, spöken och utsuddade gränser mellan verklighet och dröm. Istvillingar är ännu en i raden av böcker som skulle passat in i Kulturkollos temavecka "Skräck i sommarnatten". Det är dessutom ännu en så'n där bok som egentligen inte står Anna skrivet utanpå men nyhet i Storytel och möjlighet att lyssna och läsa kombinerat avgjorde saken. En hel del i den här boken blev jag ganska irriterad på (som allt praktiskt som tycktes fungera trots att de inte hade någon el - de har ingen el men de har rinnande varmvatten inne -  alltså de hade ingen TV för de hade ingen el men de har micro som funkar utmärkt - Hallå, ska man skapa en miljö så får man göra det trovärdigt) men känslan som fanns där var speciell. Sankmarken som omger ön, tidvattnet som kommer och går, hunden som också beter sig underligt ... Sympatierna för föräldrarna svänger och det där oberäknerliga och irrationella i deras, och i flickan handlingar, gör att hela berättelsen skälver och darrar. Inget är fast - inget är beständigt.

6 kommentarer:

  1. Storytels tips av olika slag får även mig att ibland testa böcker jag inte skulle ha valt i pappersboksformat. Det är något med ljudboksformatet som inbjuder till "hej, prova mig!" på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det lättare att klicka hem en ljudbok - det är ju också så med Storytel att man har ingen begränsning. På bibblan kan jag låna två e-böcker per vecka och då chansar jag inte. Sommarläsningen slukar ju åtminstone 5 böcker per vecka ...

      Radera
  2. Jag tänkte också på att de säkert haft mer problem i det omoderna huset (vet själv hur det var i sommarstugan innan modernisering), men det störde ändå inte läsningen för min del. Älskade verkligen boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just livet o en omodern sommarstuga gjorde att jag faktiskt störde mig på det rinnande varmvattnet. Vad drev pumpen i brunnen? För mig var det del av miljön och spänningen att vara så utsatt utan bekvämligheter och då passade liksom inte glass från frysen in. Kanske en liten petitess men för mig störde det.

      Radera
    2. Det poängterades många gånger däremot att de inte hade internet och fick åka omvägar för att använda mobilerna samtidigt som dottern glatt spelade iPad. Hur laddade de den? Hmmm

      Radera
    3. Det påminner mig om en gång i en tidning när ett antal människor fick svara på om de var rädda för ett längre elavbrott och en man svarade. - Nej, jag bor i stan så det är lugnt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!