tisdag 30 juni 2015

sommarläsning?

Mia på Mias bokhörna taggar Kulturkollo i en enkät och här kommer mina svar!

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinnas läsas i sommar?

* Ali Smiths How to be Both - vinnare av Bailys.
* Masha Gessens Mannen utan ansikte - jag vill förbereda mig inför hennes besök på mässan i september.
* Kristian Lundbergs Yarden - ett recex som jag borde läst i april.
* Tony Samuelssons Kafkapaviljongen - en gåva från dottern som verkar mycket intressant.
* Jill Alexander Essbaums Hausfrau. Nyutkommet som fått grymt bra kritik i USA.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att tag i?

* Dåliga samvetet heter Liberty av Jacob Ejersbo. Säker en fantastisk roman men den har blivit liggande och den är väldigt tjock!

3. Var är bästa stället att läsa på i sommar?

* På soffan på verandan i sommarstugan.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer läsa någonstans?

* På soffan på verandan i sommarstugan - invirad i filtar.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?

* Jag kanske redan läst den: Kroppen jag föddes i av Guadalupe Nettel.

6. Vilken bok borde alla läsa i sommar?

* Jag skulle vilja rekommendera Maj-Gull Axelssons Jag heter inte Miriam. Om man inte redan läst den så är det hög tid! Har man läst så kan jag tipsa om Sommaren utan regn eller Den hand som först höll min av Maggie O'Farrell. Fina relationsromaner med identitet i centrum.  

7. Strand eller hängmatta?

* Hängmatta i skuggan

8. Deckare eller roman

* Helst båda men roman om jag måste välja

9. Favoritgenre?

* Jag gillar relationsromaner, gärna från ett land långt borta så att man kan få en annorlunda kultur och ett annat sätt att tänka att brottas med under läsningen.

10. Tagga 3 andra:

* Alla som känner sig manade - Häng på!

3 kommentarer:

  1. Hausfrau tänkte jag köpa när den kostade 15kr men glömde bort det. Jag heter inte Miriam får jag försöka hinna med. Tack för du ville göra den och hoppas du får en fin lässommar.

    SvaraRadera
  2. Jag heter inte Miriam ska jag absolut försöka hinna med i sommar :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!