fredag 20 mars 2015

bokbloggsjerka v 12

"Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar."
Så frågar Carola i veckans bokbloggsjerka. Verkligen spännande fråga att ta sig en funderare på. Jag börjar med det enkla. Jag vet alldeles säkert varför jag bloggar, det är för att jag vill läsa och skriva om böcker och kultur. Det är min drivkraft nummer ett men sedan är det sociala sammanhanget när man umgås kring läsandet och skrivande också både viktigt och kul.

Mina inlägg både här, och på Kulturkollo, är utifrån mitt eget intresse. Jag tror att om man skriver om det som jag själv är intresserad av så märks det i bloggen och den blir både bättre och mer läst. Från första dagen som jag började blogga har jag försökt svara på alla kommentarer i bloggen och försöker också kommentera på andra bloggar så ofta jag hinner.

Ibland hänger jag med på bokbloggsjerkor, tematrios eller bloggstafetter. Det är tillfällen då man hittar till nya bloggar och där man kan lära känna fler bloggare. Jag har också själv samordnat olika typer av aktiviteter som FB-bokcirklar, bok å bio, Göteborg Läser och Novellvåg i bokbloggarhavet. Då får man många ytor att prata på och det har varit mycket skoj. Rekommenderas!

Viktigast av allt är att bloggen är en levande plats. Jag försöker uppdatera varje dag och jag blandar stort och smått, seriöst och trams och skriver ganska personligt utan att vara privat. Jag har en FB-sida kopplad till bloggen och jag twittrar och instagrammar ibland, det sätter fart på interaktiviteten. Det passar mig.

34 kommentarer:

  1. Det är absolut viktigast att skriva utifrån sitt eget intresse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Är det inte äkta så kan det kvitta.

      Radera
  2. De här fasta aktiviteterna är kul, jag har hittat många favoriter på det sättet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Jag gillar att hoppa runt bland bloggarna och upptäcka nya.

      Radera
  3. Vi tänker ungefär samma låer det som. Bloggandet måste utgå från ens eget intresse, annars bir det helt enkelt inte bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra är det som man själv står för och som funkar. Det är det som gör bloggandet så härligt fritt!

      Radera
  4. Det är roligt med olika aktiviteter och projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar det mycket. T ex var en novellvåg i bokbloggarhavet ett sådant projekt som lyfte mycket för mig!

      Radera
  5. jag skriver det som intresserar mej, och gör återbesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju ofta favoriter som blir en bloggisar. Det är mysigt att tillhöra ett sammanhang.

      Radera
  6. Det är nog väldigt viktigt att man skriver personligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inte privat. Jag väljer inte de bloggarna som skriver alltför privat eller som postar bilder på mat och kläder ...

      Radera
  7. Ja, jag tror också det märks väldigt tydligt om en skriver om det som en verkligen är intresserad av. Annars blir det inte särskilt lyckat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det säkert med det mesta. Man blir lätt genomskådad. Jag jobbar ju med barn och särskilt de har röntgenblick för om man inte gillar/tror på det man påstår.

      Radera
  8. Låter som en klok strategi, inte minst att alltid utgå från vad man själv tycker om.

    SvaraRadera
  9. Tänk vad trist att blogga om man bara skrev för att få läsare, nej att skriva för sin egna skull är rätt viktigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker litegrann på läsarna, jag postar inte tre maratoninlägg på raken t ex. Då blandar jag upp med någr kortisar emellan så att läsarna inte ska bli helt uttråkade.

      Radera
  10. jag märker att jag har en del att göra. tack för tipsen! det är mina preferenser som gäller på min blogg. annars vore den ju inte min. s.a.s. kommentarer är så roligt och jag svarar alltid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarar också alltid på kommentarer, oftast direkt men annars så snart jag hinner. Viktigt!

      Radera
  11. Att utgå ifrån det man tycker om skapar en bra grund att arbeta kring och sedan märks det i inläggen om den som skriver gillar/tycker om det hen skriver om. De fasta teman är intressanta tycker jag då man får en chans att besöka olika bloggar och få ta del av många olika synvinklar och perspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också de fasta inslagen som tematrio t ex. Då får man tänka till!

      Radera
  12. Jag brukar länka till min blogg i olika sammanhang där ett bokintresse finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länkar är verkligen ett bra tips. Jag är ibland lite dålig på det. Borde länka mer till andra bloggare också :-)

      Radera
  13. Twitter och instagram har jag inte fått till än. Men det blir säkert av framöver, tycker att det verkar kul. I alla fall instagram då jag gillar det här med bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instagram är ett enkelt och chosefritt sätt att umgås. Pröva!

      Radera
  14. Det där med Instagram har jag länge funderat på. Gillar nämligen att fota.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva, det är en enkel app att lära sig och sen kan man ju vara precis så aktiv som man vill.

      Radera
  15. Så länge man själv finner glädje i att hålla på med sin blogg så märks det nog av utåt och gör så att folk vill läsa :)

    SvaraRadera
  16. Ja cirklar är ett roligt sätt att träffa andra bokbloggare, hoppas det kommer någon intressant snart.

    SvaraRadera
  17. FB-bokcirklar låter jättekul. Hur startar man upp en sån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skapar en grupp på FB och så bjuder man in de som vill vara med och prata. Jag brukar ha slutna grupper men det funkar ju med öppna också. Antingen så väljer den som ordnar det bok att läsa eller så väljer man tillsammans. Alla kan ju se allas inlägg så man kan prata när som helst. Jag skickar med en länk från en gammal cirkel så kan du se hur det kan funka. Här om en novellsamling: https://www.facebook.com/groups/241940262648295/

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!