tisdag 3 mars 2015

ännu ett pris till Majgull!

Stora ljudbokspriset delades ut igår och extra glad är jag förstås över att Majgull Axelssons fina roman uppmärksammas ännu en gång. Carin Gerhardsens deckare är också favoriter hos mig så det var också det ett roligt besked. Att uppläsarna Katarina Ewerlöf och Stefan Sauk hyllas är jag inte lika överens om, de hör inte till mina favoriter. Sauk överdriver ofta och Ewerlöf läser släpigt enligt mig ... Juryn var inte enig med mig i just detta. Här följer deras motiveringar:
Jag heter inte Miriam, författare Majgull Axelsson, uppläsare Katarina Ewerlöf.
Motiveringen lyder:
”Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson är en stark och välskriven berättelse
som tar oss med på en resa från 1940-talets Tyskland till nutidens Sverige. En historia som inte släpper greppet om dig. Katarina Ewerlöfs rena och distanserade inläsning står inte i vägen för berättelsen utan låter lyssnaren skapa sina egna bilder. Hennes närvaro och exakthet i uttal förstärker känslan av att befinna sig där och förhöjer den litterära upplevelsen.”
Deckare:
Tjockare än vatten, författare Carin Gerhardsen, uppläsare Stefan Sauk
Tjockare än vatten är en mörk barndomshistoria med ödesdigra ekon in i modern tid. Motiveringen lyder:
”Carin Gerhardsen överför romanformatet till deckargenren och lyckas fängsla lyssnaren redan från historiens början. Stefan Sauks inläsning är både passionerad och nyanserad, med en nerv som hålls spänd genom hela boken.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!