torsdag 26 mars 2015

Plan B - lad-lit i min mobil


Jag har läst och lyssnat i kombination.
Väldigt praktiskt Storytel.
Veckan på Kulturkollo ägnas åt alltifrån chick-lit till hen-lit och jag skriver idag där. I min hönsfamilj marschar tuppen först, jag gillar helt enkelt lad-lit bäst! Vad passar bättre än att köra en liten presentation av en nyläst Jonathan Tropper?

Plan B  är Troppers debutroman som först nu översatts till svenska. Den handlar om en kille, Ben, som närmar sig trettio och han vantrivs med sitt jobb på listavdelningen på den stora dagstidningen. Han ska just skilja sig efter ett misslyckat äktenskap och visst var det författare han skulle bli egentligen? Han och hans collegekamrater hade ju så stora drömmar, var blev de av? Efter en utekväll med gänget så inser de alla att en av dem, Jack, han som är filmstjärna i Hollywood, mår riktigt uselt. Hans drogberoende är på väg att förstöra hans liv och kompisgänget bestämmer sig för att kidnappa honom, ta honom med till en stuga i bergen och se till att han nyktrar till.

Tropper presenterar ett persongalleri som man känner igen från ett otaligt antal TV-serier. I kompisgruppen finns den överviktige clownen, den olyckligt förälskade tjejen som inte kan släppa ungdomskärleken, den observerande författarwannaben, den kloka moderliga tjejkompisen och så den snygge, på ytan sorglöse killen som har allt och egentligen bara vill bli älskad. Vad som händer under veckan i stugan i bergen ska jag inte berätta men en ledtråd är väl att alla på något sätt förändrar sitt liv ...

Det är här är en debutbok och det märks. Lite för förutsägbart, lite för mallat och liten aning för all american. Till exempel så kan man ju bara stryka sista kapitlet. Det behövs inte alls. Jag tror mig ha skrivit i varenda text om Troppers böcker att det här skulle bli en utmärkt feel-goodfilm och det upprepar jag nu igen. Jag kan se den här filmen inspelad i höstlövens tid i NY och i stugan i bergen. Rappa dialoger, humor, kameraderi, romantik och en smula nakenbad. Som gjort för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!