söndag 29 mars 2015

i sista minuten - Toscana tur och retur

På kulturkollo har vi temavecka. Det är "från chick-lit till hen-lit" som avhandlas och min ambition var, som i alla teman, att läsa några böcker som passade. Jag lyssnade på Troppers Plan B i god tid men Åsa Hellbergs nya Toscana tur och retur blev liksom liggande där i min mobil. Jag funderade mycket över varför den inte blev färdiglyssnad förrän igår, det är en lättsam historia utan krav på koncentration och borde ha blivit färdiglyssnad på några kvällar.

Det här är vad jag skulle kalla en typisk hen-lit. Det handlar om två medelålders kvinnor som på olika sätt har fastnat i samma gamla mönster och som ger sig ut på en resa för att hitta tillbaka till det som är viktigt och som verkligen betyder något i livet. Resan blir på motorcykel och färden går till det undersköna Toscana. Jag själv är i samma ålder, brottas delvis med liknande frågeställningar livet och borde alltså gilla men ...

Åsa Hellberg har skrivit en vuxensaga och jag är fullt med på genren. Det handlar om att man som läsare ska kunna drömma sig bort från vardagen, hitta nya möjligheter och kanske till och med känna att kan hon så kan jag. För att en saga ska bli intressant och tydlig så behövs karaktärer och miljöer som gör att berättelsen tar sig utanför vardagen. Bortom sol och måne ... ekonomisk oberoende, resejournalist med äventyr som specialitet, motorcykelåkande, fabulöst sex, en mörk hemlighet från ett toscanskt slott, en grandios fest och en vinsamling de luxe. Jag undervisar varje år om folksagogenren och ser i dem hur man kan använda den mer eller mindre raffinerat. Sagoelementen finns där: goda och onda, vandringen ut i världen och återkomsten, magiska ting och karaktärer som förändras på vägen, men någonstans runt halvvägs tappar jag intresset. Jag blir nog bara lite mätt på hela den grejen.

Smått övermätt faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!