fredag 13 mars 2015

hur hinner man läsa? - bokbloggsjerka idag

Hur hinner du läsa så många böcker? det är en fråga som många bokbloggare får nu och då. Annika ställer den till oss i dagens bokbloggsjerka och mitt svar är givet:

För att jag älskar böcker och läsning. Det innebär att jag väljer att läsa så snart jag har möjlighet. Jag arbetar och studerar, sköter hemmet (till ett minimum) och läser. Sen skriver jag förstås texter om min läsning och gör annat litterturrelaterat också men läsningen kommer först av alla fritidsaktiviteter. Jag läser ungefär 200 skönlitterära titlar per år och mina konkreta tips till dem som skulle vilja läsa mer men inte riktigt får till det är:
- Ha flera olika böcker på gång. Jag varvar lättlästa ljudböcker på mobil med e-böcker på mobil eller läsplatta och nyutkomna romaner i pappersformat. Slalomläs!
- Använd ströstunder - pendlandet till jobbet, väntandet, långpromenaden och inköpsrundan i affären. Något asocialt kan det uppfattas när man ständigt har en lur i örat men det bjuder jag på. Just det - en lur i örat så att jag hör med andra örat om livet skulle vilja störa i lyssnandet, det är ett bra tips! 
- Min last det senaste året har varit olika typer av gratisspel på paddan och då kan man lyssna på ljudbok samtidigt. Funkar mycket bra!

Stäng av TV:n. Och sociala medier. Bekväm stol med bra belysning. 

Så liksom läser man bara. 

19 kommentarer:

  1. Jag är glad att jag inte lägger någon tid på sociala medier, det verkar ta en del tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket tidskonsumerande och beroendeframkallande. Det gäller att hålla allt på en lagom nivå.

      Radera
  2. Bra tips allihop. :) Det finns de som undrar, och så finns det de som ifrågasätter. Den senare kategorin kan jag bli ganska arg på. Jag bryr mig inte om vad de lägger sin fritid på, om de knypplar, fiskar, eller dansar foxtrott, så varför ifrågasätta varför jag läser? :@

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om de som ifrågasätter är tröttsamma. Var och en blir salig på sitt!

      Radera
  3. Kärlek till böcker och läsningen är verkligen svaret på hur man hinner läsa.

    SvaraRadera
  4. Slalomläsning funkar bra, tycker jag. Men jag skulle nog aldrig klara att spela spel och lyssna på bok samtidigt :-)

    SvaraRadera
  5. Jag läser helst en bok åt gången. Har testat att ha flera på gång, men det funkar dåligt för mig.

    SvaraRadera
  6. Läsa och spela spel låter klurigt att göra samtidigt, däremot passar både grovstädning och motion bra ihop med ljudböcker!

    SvaraRadera
  7. Det går alltid att på något sätt skapa de där stunderna då man hinner läsa lite i alla fall även om man har annat som måste göras också.

    SvaraRadera
  8. Slalomläsning är bra. Jag läser som mest när jag har flera böcker på gång samtidigt. :) Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
  9. Slalomläsning hjälper verkligen :)

    SvaraRadera
  10. slalomläsning fungerar bra. särskilt om böckerna är mkt olika. bloggandet tar tid, men inte FB

    SvaraRadera
  11. Slalomläsning ägnar jag mig också åt, även om jag försöker begränsa det till en ljudbok och en vanlig bok. För mig blir det en hel del serietittande på t ex Netflix, men jag läser någon stund varje dag iaf. Och njuter av det!

    SvaraRadera
  12. Håller med om mycket av det du skriver :) Men jag är inte i närheten av 200 böcker per år!

    SvaraRadera
  13. Det här att ha en hörlur i ena örat hade jag ofta förut, men sällan nuförtiden. Borde fixa så jag har bra hörlurar igen!!

    SvaraRadera
  14. Att peta in lite läsning mellan alla måsten är inga problem. När man surfar runt och läser allas svar så kan man konstatera att vi läsare inte prioriterar städning som nummer ett :)

    SvaraRadera
  15. Jag klarar inte att läsa flera böcker samtidigt, jag måste fokusera på en. Men när jag nu har kämpat med en svårläst, då undrar jag hur bra det är...

    SvaraRadera
  16. Jag har ofta en ljudbok i öronen dock ej igår när jag lagade mat inför tjejträffen. Då kanske det blivit helt tokigt.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!