tisdag 31 mars 2015

Anastasias öde - en resa i tiden


Idag handlar det om tidresor på Kulturkollo. Jag har alldeles för dålig fantasi för att hoppa på den utmaningen men jag vill gärna passa på att tipsa om en romanserie för ungdomar där tidsresor är en av de bärande idéerna. I Kim Kimselius serie om Theo och Ramona har jag läst Anastasias öde och i den reser de tillbaka till Ryssland 1917.

Familjen Romanov sitter i husarrest och inbördeskriget härjar. Kommunisterna under ledning av Lenin har startat en revolution och tsaren med sin familj är den yttersta symbolen för det gamla väldet. I centrum av berättelsen finner vi Anastasia som är tsarfamiljen yngsta dotter. Hon ska snart fylla 16 år och hon har aldrig tidigare varit så rädd, hon som är van vid ett sorglöst liv är plötsligt en fånge i sitt hem. Plötsligt en dag står en ung pojke vid hennes sida. Det är Theo som flyttat sig i tiden.

Samtidigt så befinner vi oss i nutid. Ramona besöker en auktion i Helsingfors. Det är tsarfamiljens möbler som ska säljas och som en verklig raritet står där ett fabergéägg. Ägget blir Ramonas magiska objekt, det som gör att hon kan flytta sig i tiden och så är berättelsen igång ...

Anastasias öde, är en lättläst och engagerande bok som låter mig följa med till en annan tid. Sällan är någon historieskrivning så effektiv som den där man kan identifiera sig med människorna och jag gillar när vikt är lagd vid tidstypiska detaljer. Kim Kimselius har skrivit en händelsedriven och spännande berättelse med mängder av historiska fakta insprängt i texten. Jag uppskattar särskilt att hon har en ordlista samt en faktadel i sina böcker där hon låter de läsare som har lust få veta mer om de verkliga historiska händelserna.

Gillar man historia och kittlas av tanken att man skulle kunna resa i tiden, och kanske tillochmed förändra historiska förlopp, så finns där ytterligare 18 böcker att upptäcka. Jag själv nynnande genom hela boken på temat från Frost. Fel tid, fel plats men det var något med flickorna som var instängda i slottet, vinterlandskapet och en stark ung kvinna som gjorde att mina tankar flög. Jag borde ha associerat till filmen Anastasia istället. Berättelsen om den unga prinsessan som kanske, kanske undkom döden och valde att leva inkognito resten av sitt liv har fascinerat många genom åren. Det är en nyckel till att den här boken funkar så bra. Där finns en riktigt spännande verklig händelse som fond. För min del kunde det varit ännu mer kring det politiska spelet, men det är ju en smaksak.

2 kommentarer:

  1. Att skriva för barn så att historien blir levande tror jag är ett utmärkt sätt att få dem intresserade. Jag har länge varit mycket fascinerad av tsarfamiljen och händelserna kring ryska revolutionen. Om du någon gång får lust att läsa är biografin Nicholas & Alexandra av Robert K Massie en fantastiskt bra bok. Den bästa biografi jag läst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips! Jag är dålig på att läsa biografier så extra tack för det!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!