lördag 13 juni 2015

läsrapport nummer 1 - Främlingen

Är det egentligen klokt att börja lyssna på en bok som är mer än 30 timmar lång när det egentligen inte är en genre som man är lockad av? Ja men, flera av mina kulturkollokollegor hyllar ju Gabaldons böcker och ibland så får man faktiskt ta sig utanför din egna lilla låda. Främlingen är ju dessutom första delen i en serie om åtta tegelstenar så gillar man så finns det läsning som räcker hela sommaren. 

Sagt och gjort. Del 1 är nu lyssnad på och hittills är mitt betyg nja. Lite spännande är det faktiskt (erkänner) med tidsresan från efterkrigstid till 1700-tal och de skotska miljöerna är gudomligt vackra. Någon gång ska jag ta mig till Skottland, helt klart men ... Är det inte lite för stereotypt, lite väl svart och vitt och lite väl upplagt för romans? Fortsättning följer - jag lyssnar vidare på del 2. 

4 kommentarer:

  1. Min nuvarande ljudbok, Buddenbrooks, är också trettio timmar och inte ett självklart val på något sätt. Har precis passerat hälften så nu känns det som slutspurt! :) Med en bra uppläsare tar man sig igenom mastodontljudböcker! Hoppas du har en bra uppläsare till din trettiotimmarsupplevelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebecka Hemse läser den riktigt bra - det var faktiskt ditt inlägg som inspirerade mig till att skriva delrapport. :-) Vi får önska varandra uthållighet!

      Radera
    2. Roligt att jag kunde inspirera! Irene Lind läser för mig och gör det riktigt bra. Klart vi håller ut! :)

      Radera
  2. Om du bara visste hur skönt det är att inte vara ensam om ett nja :) Jag tyckte det var på tok för mycket den stackars hjälplösa och lite korkade kvinnan blir räddad av den stora starka men ömsinta mannen

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!