torsdag 18 juni 2015

är det viktigt med klick?

Bloggvärlden har allt mer gått in i sommarlovsmode och läsarna på min lilla hörna på nätet blir allt färre. Lite tråkigt är det att allt färre är intresserade av att klicka sig in och läsa, och då behöver jag påminna mig om att jag först och främst skriver för min egen skull. Ambitionen med den här bloggen var och är att skriva en dagbok, vill sedan någon läsa och kommentera mina tankar är det en bonus. 

Både gammelmedia och nya sociala medier är allt mer beroende av "klick". Annonser ska säljas, användaruppgifter och statistik ska säljas och snart finns hela vårt liv lagrat på en server någonstans.   Då är det befriande att faktiskt skriva på en blogg där jag kan hålla mig ganska mycket utanför det rejset. Visst har jag min blogg på en googleadress så allt jag skriver sparas och används av dem, men jag har inga annonser i bloggen inte heller kan någon påverka vad jag ska skriva om. Här är min lilla hörna där jag bestämmer. Oavsett hur många som klickar.   

Hur är det - är det viktigt med klick?

7 kommentarer:

  1. Tja. Jag tycker att det är väldigt roligt när statistiken går upp, men så viktigt är det egentligen inte. När jag började blogga 1999 (då hette det inte ens så ;)) så fanns det ingen statistikfunktion, så jag har inte "hängt upp mig" på det redan från början. Men ja, visst blir jag glad åt många läsare och kommentarer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag undervisar om skrivande så märker jag ju att det spelar roll om man har en mottagare för sin text. En tydlig mottagare motiverar och inspirerar till att anstränga sig lite extra - när man bloggar skriver man ju rakt ut i rymden och kanske är det därför det är extra roligt att få en kommentar då och då.

      Radera
  2. Det är klart att man blir glad om man får många läsare, och kanske också lite besviken de dagar statistiken går i botten. Men nu på sommaren är det väl mest positivt att folk gör annat än att glo på en skärm. Man kan ju alltid hoppas att de läser istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt - man kan göra roligare saker vackra sommardagar än att sitta klistrade vid en skärm. Just på sommaren så tycker jag att det märks om det är en period med helregnigt väder - då ökar läsarna. Låt oss släppa skärmarna och läsa böcker i sommar!

      Radera
  3. Det är förstås roligt om några vill läsa och kommentera det man skriver, men så här på sommaren känns klicken mindre viktiga än övrig tid på året. Det är på något sätt skönt att allt blir mindre intensivt på sommaren och då är färre klick en oundviklig, och egentligen rätt positiv, konsekvens. Så tänker jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ska man softa på sommaren - hjärnan behöver vila och man måste våga lägga ned nätaktiviteterna. Jag gillar dock att hålla bloggen igång hela sommaren eftersom det är på semestrarna som jag hinner läsa ordentligt och skriver jag inte direkt så är det kört.

      Radera
  4. På sommaren är den tid då jag har tid att skriva och mars och september oktober har jag mycket att göra med både studier och jobb. Då hinner jag sämre samtidigt som läsare strömmar till. Vi är väl inte riktigt synkade jag och mina läsare...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!