tisdag 27 oktober 2015

en liten kortis om en samläsningsbok - När hundarna kommer

Nu blir det här en mycket kort liten notis om den kommande samläsningsboken på Kulturkollo läser. Jag brukar faktiskt hålla mig från att skriva om de böcker som vi ska prata om men nu är det omöjligt. Vilken roman! Vilken träffande skildring av tonårskärlekens toppar och dalar och vilket spännande perspektiv på en händelse som jag blev skakad av när den hände och rejält berörd av också 18 år senare.

Jag arbetade som lärare i Kungälv när det brutala mordet på John Hron utfördes i Kode och jag upplevde en bygd i total chock. Vad är det som händer i samhället, hur kan vi arbeta med en förändring av värderingar? Tyvärr en aktuell fråga fortfarande. Med aktuell än någonsin faktiskt. Kungälvsläraren Christer drog då, för snart 18 år sedan, igång ett projekt: Toleransprojektet vars syfte är att arbeta med unga som har en intolerant världsbild. Projektet fortsätter tillsammans med Teskedsorden och de arbetar för mångfald och tolerans. Deras samling av berättelser Inte en främling borde vara obligatorisk läsning för alla. Perfekt julklappstips.

Det som Jessica Schiefauer gör på ett så suveränt sätt är att att hon använder fiktionen starka kraft för att ge oss som läser en perspektivrikare bild.  När hundarna kommer - läs den. Ungdom, vuxen, lärare, förälder. Läs! Var gärna med oss och diskutera den på nätet sedan. Vårt samtal startar den 8 november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!