onsdag 21 oktober 2015

revisorn - just nu på Folkteatern



Revisorn som just nu går på Folkteatern i Göteborg är en spretig upplevelse - Gogols klassiska pjäs är bearbetad till modern tid och visst funkar det att spela en komedi om en korrumperad kommunpolitikers fall i en stad som vår. Jag gillade musiken klart bäst av allt. Elorgel live med Amina Hocine och en märkligt tidlös elektronisk ljudbild blev suggestivt. Jag gillade också delar av dekoren och kostymen som blinkar tydligt till det Ryssland för 180 år sedan när ursprungspjäsen skrevs.  Någonstans i dörrslängadet, kroppsligt överspel och låtsasfylla så förlorar jag dock intresset. För mig är det inte särskilt roligt och visst kan man kanske kalla det här smart buskis med inslag av Marx och Pikkety. Inte riktigt min smak. 

2 kommentarer:

  1. Jag var också på teater i veckan och såg Effekten (Riksteatern). Första akten var ok, men inte mer. Mot slutet av andra längtade jag bara efter att det skulle ta slut. Den var alldeles för lång och inte riktigt min kopp te. Men, det är ju ändå trevligt med en kulturkväll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid mysigt med teater men jag har blivit allt mer svårflirtad.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!