lördag 3 oktober 2015

tisdagsutmaning på en lördag


Men hur kan du skriva på den här datorn? 

Det är en av de vanligaste frågorna som jag får när någon utomstående får syn på mitt tangentbord. Mitt hamrande sliter ut bokstäverna på ett kick och jag klistrar på nya, som slits ut ... Många och långa texter har skrivits på den här datorn. Men inte innehållande w, q, z och x då. Say No More. 

Kulturkollos tema den här veckan är Att skriva och tisdagsutmaningen handlar om just det. Jag svarar lite kort såhär på lördagseftermiddagen. 


1) Berätta något om ditt skrivande – vad skriver du (blogg, poesi, brev)? Var skriver du? När skriver du? Hur? Varför?

Jag skriver allra mest digitalt nu för tiden och använder dator, padda eller telefon. Någon gång blir det för hand men handstilen blir allt värre med åren. Just nu skriver jag en hel del i mitt jobb, ännu mer i mina studier och allra mest på bloggarna. Kulturkollo är lite mer prestationsfyllt medan min egen lilla blogg är helt kravlös. Jag skriver inlägg eller recensioner varje dag och sen är det ju mängder av mejlkontakter  och annat som ska skötas för att få allt att gå runt. Flera timmars skrivande på en dag är standard, vilket har gjort att jag har konstant smärta i en axel men vad gör man inte för konsten? 

Det finns någon slags drivkraft och glädje i skrivandet som jag inte kan förklara. Jag har aldrig skrivit skönlitterärt, har inte ens försökt, men det uppenbara svaret är väl att det jag skriver finns kvar till skillnad från allt pratande som en lärare håller på med. Att skriften är beständig och att det går att komma tillbaka till den uppskattar jag. Skrivandet har också påverkat min läsning och mitt minne av det jag läst. När jag vet att jag ska skriva om en bok så läser jag den på ett annat sätt och minns den mycket bättre. Bloggandet är ett sätt att sortera upp tankar och minnas bättre för mig, sedan är det kul om andra läser också. 


2) Dela med dig av din bästa skrivinspiration – har du en favorithandbok eller ett knep för att få igång bokstäverna?

Nej. Jag har inga tips. Jag är en sån som tänker mycket på vad jag ska skriva och särskilt det akademiska skrivandet kan vara väldigt svårt att klämma fram. Då funkar ruvandet ganska bra. Jag gör annat i hemmet och funderar ett eller två varv till och plötsligt har jag tänkt klart. Sen går det ganska snabbt, ibland lite väl snabbt att skriva och stavfelen kan hopa sig. Måste blir bättre på att korrläsa. :-)

Så'n är jag. Hurudan är du? 

4 kommentarer:

  1. Den där datorn alltså... En klenod ;-) Jag gillar också ruvandet, planerandet och funderandet som sker innan själva texten skrivs, och under tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till nästa redaktionsmöte så måste jag helt enkelt ha bytt dator alternativt vara mindre trött så att jag kan skriva ...

      Radera
  2. Aldrig sett ett så utslitet tangentbord. :) Jag har ett ganska kluvet förhållande till skrivande. Jag skriver helst i stunden och spontant, så är t ex alla mina blogginlägg. Akademiskt skrivande är mest tristess och ångest för mig. Skönlitterärt skrivande lämnar jag åt andra och så läser jag det de skrivit istället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lämnar också det skönlitterära åt andra men så kommer där en tanke om att skriva något ibland, den skjuter jag väck men den finns där.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!