fredag 2 oktober 2015

jörn lier horst - en norsk krimiförfattare



Insåg att jag glömt att skriva några rader om mitt lilla samtal på mässan med en äkta polisdeckarförfattare. Jörn Lier Horst är nu inte bara författare utan också (tada) polis. Han berättade att del nummer 10 i hans serie är på gång i Norge och att han hört många, som likt mig, klaga över att böckerna översätts i fel ordning här i Sverige. Det blir ju liksom ingen ordning på polisernas privatliv när man hoppar fram och tillbaka i en serie. Han förstod att förlaget ville satsa på en bästsäljare först för att få snurr på serien men det märks att det var del 8. Sedan gav de ut del 9 och nyligen del 7. Nummer tio är på gång att översättas så den blir näst både i Sverige och Norge.

När jag presenterade mig så sa han förresten genast - Kulturkollo, den bloggen har jag läst. Vilken blandning ni har på den. Kul att höra att det finns läsare också i vårt naboland. 

Läs mina texter om Jakthundarna, Grottmannen och Vinterstängt.

4 kommentarer:

  1. Coolt att de gillar Kulturkollo även i Norge. Tyder på att de har god smak ;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste den första i serien på norska, och var inte jättesugen på fler. Men så har jag läst att den som översattes till svenska var så himla bra så nu kanske jag fortsätter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat alla de tre som jag läst hittills. Inget fantastiskt men välskrivet och lagom läskigt.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!