måndag 19 februari 2018

fågeln i mig flyger vart den vill - 2017 års augustprisvinnare

Fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg är den bästa sortens barnböcker! Den sorten där text och bild samspelar och där man får möta en ung människa som lever i en sorts verklighet och drömmer om något annat. Jag kan så relatera till Berta Hanssons livsöde som skildras i den här underbara lilla boken. Berta föds i början av 1900-talet i en liten by i Jämtland. Hennes mor dör i lungsoten när Berta är liten och arbetet på gården är självklart. Berta drömmer om studier, hon drömmer om att få teckna och måla. Hon drömmer om att få besöka doktorns hem, för där finns tavlor att se. Med blåleran i diket formar Berta en fågel och skulpturen blir en gåva till hennes mor, den gåva och också ett löfte att en dag flyga någon annanstans och göra något annat än att arbeta på bondgården och hosta sig till döds.

Boken vann augustpriset i höstas och jag förstår precis varför. Jag kommer att använda den i min undervisning, den passar in på så många av kunskapskraven i svenska, bild, religion och historia så att den borde bli obligatorisk läsning faktiskt!

I veckan startar ett nytt tema inne på kulturkollo, mitt inlägg kommer framåt eftermiddagen men jag kan avslöja så mycket som att jag skriver om en annan sorts fågel i det. Fågeln är en så fantastisk symbol för mycket!

2 kommentarer:

  1. Den här tyckte jag också mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket fina bilder också vilket inte är så vanligt i böcker för åldern.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!