fredag 27 april 2018

litteraturveckans final!

Delar med mig av några ögonblicksbilder från Trappscenen på Göteborgs Stadsbibliotek idag där jag hade sällskap av en stor publik och fina Anna och Therese. Stort tack för sällskap!

Litteraturveckan i P1 hade final med en  sju timmar lång litteraturfest, jag var med på eftermiddagen och fick lyssna på ett fint samtal med alla de fyra nominerade romanpristagarna som leddes av Måns Hirschfeldt. Skrivandet och språket var i centrum och frågan om fiktion och autofiktion blev ganska självklar eftersom tre av de nominerade titlarna har starka drag av självbiografier. Ingen av författarna vidstod riktigt att de skrev om sitt eget liv utan framhöll att de med fiktionens styrka och möjligheter använt sina romaner till att utforska och leta fram det där jaget. Skrivandet blir ett sätt att strukturera och organisera en berättelse och ett budskap. 

Sedan var det dags för prisutdelningen som leddes av Marie Lundström. Lyrikpriset delades ut till Gunnar D Hansson som skrivit samlingen Tapeshavet. Lyssnarna hade sedan röstat fram Underverket av Nicolas Kolovos som fick novellpriset. Han berättade att novellen skrivits just på övervåningen i Stadsbiblioteket. Så var det tid att avslöja romanprisvinnaren. Alexander Motturis Broder är en roman som låter mycket spännande men troligen inte något för mig. Jag har nog fått tillräcklig med död i mitt liv just nu ...

Det var alltså tre pristagare från Västkusten den här gången och lite extra kul blev det förstås att de fick ta emot de fina priserna på hemmaplan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!