fredag 4 januari 2019

jobba, leva, bo - Jens S. Jensen på Stadsmuseet


Dagens utställning var Jobba, Leva, Bo på Stadsmuseet i Göteborg. Museet som ligger mitt i det gamla Göteborg kallar sig ett hus fullt med berättelser och visst har de lyckats med det både i den här utställningen av dokumentärfoton tagna av Jens S Jensen och i den mer permanenta utställningen Göteborgs födelse som byggts upp inför det stundande jubileet. Dit ska man ju gå med elever, gör det!

Bilderna från Hammarkullen och Volvos fabrik i Torslanda var spännande dokument från en tid som känns både mycket nyss och väldigt långt borta. Extra intressant var det att se bilderna med en vän som själv arbetat på Volvo under nästan samma tid och som kunde fylla på med detaljer om hur arbetet på bandet var. Jag hade gärna sett ännu fler foton både från då och nu, de var spännande tidsdokument som förflyttade oss tillbaka till barndom och tonårstid och ger perspektiv på vad som sågs som modernt och gott liv då. Och nu.

Vilken lycka att få bo i en stad där det finns ett så brett och varierat utbud av kultur och museer. Jag vet varför jag valt att bo i en relativt stor stad Nu har jag köpt mig ett årskort till museerna (det kostar 100 kronor, alltså etthundra kronor för ett år) så nu är det bara att uppleva resten av året!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!