söndag 30 juni 2019

lucy - Jamaica Kincaid



Att försöka skriva om Lucy av Jamaica Kincaid är snudd på omöjligt. Jag hade dessutom lyssnat på den fantastiska bokcirkeln i Lundströms innan jag läste så vad som är deras tankar och vad som är mina är omöjligt att skilja åt. Det var faktiskt att rekommendera att lyssna först och läsa sen, det gav en väldigt fin extra dimension åt läsningen och det blev närmast som om man suttit på en riktigt bra lektion/seminarium innan man läste. Jamaica Kincaid är återkommande i spekulationerna om Nobelpriset och kanske är det hennes tur i år?

I romanen Lucy får läsaren följa en ung västindisk flicka som kommer till en familj i New York för att passa deras barn. Det är 60-tal och romanen utspelar sig under det år som Lucy tillbringar som barnflicka. De otroligt vackra flickorna går i skolan på dagarna och när det blir sommarlov far modern till sommarstället i Vermont för att låta barnen uppleva verklig barndom. Lucy är en observant ung kvinna som drömmer om att kanske blir fotograf eller skriva en bok och det är Lucys blick på världen, henne observationer och hennes utveckling från flicka till kvinna som vi får följa. Har man ännu inte läst Jamaica Kincaid så tycker jag man ska börja med Annie John och sedan läsa Lucy. Så väldigt bra.


Jag kommer att lyssna till den här fantastiska författaren på bokmässan i år. Ses vi?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!