lördag 15 juni 2019

varje steg du tar - Lisa Jewell

Varje steg du tar av Lisa Jewell var ljudbok nummer två som var mitt sällskap på resan till sydengland i långhelgen. Den passade såklart extra bra då Jewell är en väldigt brittisk författare. Hon sätter relationer i centrum och i de senset böckerna har det alltid funnits någon slags gåta i berättelsen. I den här romanen handlar det om ett villakvarter i Bristol. På gatan bor kändisrektorn Tom med sin fru och deras son som är observant utöver det vanliga, kirurgen med sin gravida fru och hans syster Jo som just återvänt från Ibiza nygift med en man hon nyss träffat och så bor där också skolflickan Jenna med sin sjuka mamma. Man får följa hela persongalleriet och den karismatiske rektorn Tom befinner sig i centrum av hela berättelsen. Så hittas en kvinna död i sitt kök.

Det här är en helt OK roman, jag lyssnar till slutet och rycker sedan på axlarna. Jewell har de senaste böckerna använt greppet att använda ett hus, en liten by, en gata eller en park och förlägga storyn runt den och kanske tycker jag att det blir lite ytligt. Tänk brittisk TV-serie där man får en glimt av flera familjer och kanske inte riktigt lär känna någon. Jag vet inte om jag är helsåld på Jewells väg i sitt författarskap. Det var nog bättre förr.

Min favorit förblir Fågelburen. Den var bra. På riktigt!

Gillar den engelska titeln bättre också ... 

2 kommentarer:

  1. Jag har bara läst fågelburen inget mer från denna författare. Gillade Fågelburen jätte mycket.
    ha det gott
    /Milla

    SvaraRadera
  2. Ja, fågelburen är riktigt bra. Min favorit.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!