lördag 2 november 2019

sprucket läder och svikna löften - åter till Huskvarna

Sprucket läder och svikna löften är den fjärde fristående delen i Ewa Klingbergs "huskvarnasvit". Som i alla delarna så varvas en nutida berättelse med en historisk och precis som i de tidigare delarna så är jag väldigt förtjust i det historiska. Där får man möta Lydia som är piga på en prästgård och hur hon längtar efter att studera, det är 1825 och när biskopen från Växjö kommer på besök så ger han den unga pigan en tanke om att det kan finnas ett annat liv för henne än att bli mora på en bondgård. Jag har skrivit det förut och vidhåller att den historiska delen skulle kunna få ta ännu mer plats i den här serien.

I nutidsberättelsen så är det Lollo, som driver nagelsalongen och är intresserad av vintagekläder, och Lars, kyrkvaktmästare, som är huvudpersoner. Som omslaget lovar så kommer både en rosa cadillac och ett dödsbo med femtiotalskläder att spela roll i den är lättsamma romantiska handlingen. Det som är charmigt med den här serien är att man får lära känna de olika människorna i Huskvarna och att karaktärerna från de andra delarna skymtar fram i mellanåt. Erkännas skall att Lollo inte är den av karaktärerna som jag tycker är mest intressant och jag går inte igång på varken naglar, vintagekläder eller gamla bilar ... När det handlade om konst, gallerier, antikviteter och renoveringar så var jag med på noterna men den här gången passar det inte mig lika bra. Hur som, det är charmig feelgood i småstadsmiljö och jag är säker på att det finns mer att skriva om människorna i Huskvarna. När nästa bok kommer så kommer jag självklart läsa, man vill ju veta hur det går för dem alla!

Hitta boken på närmsta bibliotek, på en ljudbokstjänst eller använd Omnible för att hitta bästa pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!