Livet har varit fullt av annat så jag har inte läst något på en hel vecka, när hände det senast?
Jobbat har jag ju ändå gjort och jag vill gärna dela med mig av arbetat med den fantastiska bilderboken Kompisen blir arg. I årskurs två så jobbar vi med ett arbete där vi försöker utveckla och befästa olika läsförståelsestrategier. Några veckor nu har vi koncentrerat oss på förmågan att skapa inre bilder när vi läser. Perfekt bok till det var Moni Nilsson och Per Gustavssons bilderbok, jag arbetar med en grupp som ha extra behov av stöd strukturer så min planering anpassades förstås efter dem.
Vi började med att prata om titeln och utsidan. Vem är kompisen, hur känner han sig? Sedan fortsatte jag med högläsning och då hade jag täckt över några av bilderna. Utifrån närläsning av texten så skulle eleverna gissa vilken känsla som de trodde Kompisen hade och hur man kan se det på bilden. Vi samlade ord som arg, ilsk, rasande, besviken, irriterad, ledsen, övergiven och så diskuterade vi hur bilden skulle hunna se ut. Till den här texten enades vi om sur.
Och så avtäcktes den, och visst är han väldigt sur. På gränsen till arg.
Så fortsatte läsandet och gången därpå så skrev eleverna en mening till varje bild där de skulle berätta om hur kompisen känner sig.
Eleverna tyckte det var mycket roligt, vi jobbade med kroppsspråk och röststyrka och annat för att illustrera olika grader av ilska. Vi läste, samtalade, skrev och utvecklade språket. Ännu en lyckad uppgift som utgår från bilderbok, jag är helt galet sugen på att fortsätta arbeta med bilderböcker som bas. Det funkar i alla åldrar och man får fatt i så många moment av skolans uppdrag. Vilken tur jag har som har kollegor som är med på tåget!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!