onsdag 16 november 2016

åsså kör vi nalletema!




En härlig lektion i veckan jobbar jag i ettan med en grupp elever. Vi har jobbat med att skriva från första veckan och några av de små projekten har jag inte kunnat hålla mig ifrån att dela här. Om någon av mina före detta elever eller kollegor läser det här så kommer ni att känna igen er. Bokstaven är N och det är nallevecka!

Jag hade hand om nallesagorna och som vanligt kom min silvriga väska med till lektionen. I den var det packat nalleböcker och två nallar, en kort saga om Nalle Bruno och ett gäng saxar.

Samling på mattan, samtal om vad som kan finnas i väskan och när vi öppnat dyker två smånallar och sagoboken upp. Vi pratar om att vi ska lyssna noga på sagan och titta noga på bilderna för snart ska alla få skriva en egen saga. Jag läser och vi stannar upp och ser vilka huvudpersonerna i sagan är, vilken miljö de är i och vad som händer. Hur slutar den här sagan?

Hur ska din saga sluta? Hur ska den börja?

Alla eleverna tar varsin nallebok och klipper ut den och sedan är det bara att börja berätta. Berättelsens struktur är tydlig. Alla ska börja med att presentera personerna, sedan händer något på mittuppslaget för att sedan avslutas på sista sidan. Bild och text ska samverka och det är spännande att se att alla sätter igång genast. De har en idé och de kör på.

Att jag som pedagog har massor av idéer om vad de ska lära sig genom uppgiften går eleverna i den här gruppen ganska förbi men smått, smått lägger vi på den metakognitiva nivån. De flesta elever har ju just nu förfärligt fullt upp med att klippa, och skriva och tänka ut en saga där inte alla dör. För det vill nämligen inte fröken, alla kan inte dö i alla skrivuppgifter hela hösten.)

Nästa vecka ska jag ladda min silverväska och så ska vi prata mer om författare och illustratörer. Vi ska göra omslaget vackert och informativt och vi ska förstås läsa sagorna för varandra. Det ska bli skoj!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!