måndag 14 november 2016

årets bästa deckare?


Mord och mysterier är veckans tema på Kulturkollo och visst passar det bra att 
Svenska Deckarakademin i veckan som gick släppte vilka deckare som de har nominerat till 2016 års bästa.

Nominerade till årets svenska kriminalroman är:
Slutet på sommaren av Anders De la Motte
Luften är fri av Sara Lövestam
Eugen Kallmanns ögon av Håkan Nesser
Störst av allt av Malin Persson Giolito
Tre minuter av Anders Roslund/Börge Hellström


Och nominerade till årets bästa översatta kriminalroman är:
Yxmannen av Celestin Ray
Generation Loss av Elizabeth Hand
Var du än är av Jax Miller
Den gode lögnaren av Nicholas Searle
Den siste pilgrimen av Gard Sveen


Jag har bara läst fyra av dem hittills i år och det är ovanligt mager skörd för att vara mig. Jag gillar att lyssna på deckare som ljudbok och min absoluta favorit är Störst av allt. Den var fenomenalt inläst och ruggigt bra! Jag hejar på Malin Persson Giolito! 

Vem hejar du på? 

5 kommentarer:

  1. Jag brukar inte ligga så väl till vad gäller purfärsk litteratur, så jag är glatt överraskad över att faktiskt ha läst två av de svenska. :) I somras gick Anders de la Mottes bok som följetong i Sydsvenskan, annars hade jag nog inte kommit mig för med den: http://jsprbok.blogspot.com/2016/07/71-anders-de-la-motte-slutet-pa-sommaren.html Och så har jag läst Nesser (förstås, frestas man tillägga). För mig vann Nesser alla dagar i veckan (förstås, frestas man tillägga). Men jag har läst mycket berömmande om Malin Persson Giolito (inte minst har ju pappa Leif GW tagit alla tillfälle att promota den!), så jag är lite sugen på den faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är alltid Nesser! Jag tyckte mycket om Kallman men ännu mer om Störst av allt. Generation Loss är också bra :-)

      Radera
  2. Måste ge Nessers bok en chans till, men då som pappersbok. Uppläsningen i ljudboksvarianten kom jag inte alls överens med. Annars är det bara Störst av allt som jag har läst, och den var verkligen riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt klart min favorit!

      Radera
  3. Lite sen kommentar - men okej. Jag tycker Störst av allt är en fullständigt suverän roman. Otroligt inkännande inläst dessutom av Lo Kauppi, glad att den vann, något annat hade varit obegripligt. Nesser skriver bra, men den här romanen var ett sömnpiller.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!