måndag 18 november 2019

skuggjägaren - Camilla Grebe



Idag kör vi igång ett nytt tema på kulturkollo som vi kallar prisa, prisade, prisat och jag passar på att skriva om Skuggjägaren av Camilla Grebe som är nominerad av Svenska deckarakademin till Årets bästa svenska kriminalroman. Jag hade höga förväntningar på min läsning, alla tidigare böcker som jag läst av Camilla Grebe har verkligen levererat och frågan är om inte den här fjärde delen i serien är den allra bästa? Berättelsen börjar under 40-talet då en ung kvinna bestämmer sig för att bli polissyster, förväntas inte delta i polisarbetet i fält men när en ung kvinna hittas fastspikad i sitt hem så får den unga polissystern rycka ut. Kvinnan dör och det blir ett mordfall att lösa. Trettio år senare upptäcks en annan kvinna fastspikad i golvet och kanske kan de två fallen ha något gemensamt? Båda  offren har en hel del gemensamt. Också den här gången är det en kvinnlig polis som skickas till platsen, där är ju barn inblandade och det kan kvinnor hantera bäst.

Är det en seriemördare som slår till eller är det bara en slump? Snart hittas fler offer och vi som läser får följa fyra olika kvinnliga poliser i fyra olika tider. I nutid är det Malin och på åttiotalet Hanne, de är bekanta karaktärer från de tidigare böckerna. Det här är en mycket spännande kriminalroman där både brotten är riktigt otäcka och skildringen av hur kvinnliga polisers arbete kunde te sig från fyrtiotalet och framåt är intressanta. Jag läste i det närmaste i ett enda sträck och jag gillade meste hela tiden.

Min enda invändning är valet av inläsare. Den passar mig icke.

Hitta boken på närmsta bibliotek, på en ljudbokstjänst eller använd Omnible för att hitta bästa pris.

2 kommentarer:

  1. Kul! Jag var på bokfrukost förra veckan och lyssnade på när Camilla pratade om boken - mycket entusiastiskt beskrivet av research och de verkliga poliser hon träffat. Just nu håller jag på med "Dvalan" och jag avvaktar Skuggjägaren tills den kommer på pocket.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!