tisdag 26 november 2019

vit eld - Thomas Mullen



Att Vit eld var en fortsättning på Darktown missade jag när jag satte igång och lyssnade häromdagen och kanske skulle jag faktiskt läst dem i ordning. Troligen så hade det gjort en riktigt bra spänningsroman ännu bättre för jag vill verkligen lära känna de mörkhyade poliserna Boggs och Smith som verkar i Atlanta i början av 50-talet. De är pionjärer som svarta poliser i ett starkt segregerat södra USA och samtidigt som de bekämpar brott så ser de hur släktingar och vänner dras ner i kriminalitet. Poliskåren är delad, många av de vita poliserna känner sig hotade och inom kåren är det inte ovanligt att man organiserar sig i KKK. Det här är en mycket stark skildring av ett samhälle där rasism och våld är vardag, fattigdom och segregation skapar motsättningar mellan folkgrupper och där individerna trots mycket ansträngning har svårt att bryta de fördomar och de förväntningar som ställs på dem och som finns inbygga i samhället.

På bokmässan lyssnade jag på Thomas Mullen i samtal med Tayari Jones och det väckte verkligen min lust på att läsa båda böckerna. Ett amerikanskt äktenskap ligger här och väntar sedan vårens besök i Eastbourne. Den skall inte få ligga här längre oläst. Nu ska jag också se When They See Us på Netflix som en arbetskamrat rekommenderade idag. Jag har förmånen att träffa människor (både barn och vuxna) på min arbetsplats som har många olika erfarenheter, hudfärger och som ständigt utmanar mig att tänja mitt tänkande. Så tacksam för det!



Hitta boken på närmsta bibliotek, på en ljudbokstjänst eller använd Omnible för att hitta bästa pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!