onsdag 16 juni 2010

prinsessfeber


I affären idag såg jag ett inslag i de senaste veckornas prinsessfeber som fick mig bli riktigt nostalgisk. Det finns en liten bok om Victoria och Daniel där de är klippdockor! Jag kan, om jag ska var ärlig, inte riktigt se att de är dem men själva företeelsen förflyttar mig genast till min mormors köksbord. Veckotidningarna skickades runt mellan grannarna och hade man riktigt tur så fanns klippdockan i Allers kvar. Eftersom fröken i skolan sagt att jag behövde träna på att klippa så uppmuntrades jag att klippa ut dem så noggrannt, så noggrannt. Sedan skulle de sparas i ett brunt kuvert och ganska snart fick jag favoriter som jag ritade egna kläder till. Älskade att designa festklänningar och ritade och klippte ut små skor och fantastiska hattar. Inspirationen till dessa kreationer kom förstås från de tjusiga bilderna på det fina folket i svensk damtidning. Då var det fröken Silvia Sommerlath som skulle gifta sig och jag minns ännu hur krångligt det var att klippa ut hennes bröllopsklänning med tiara, släp och allt. Undra om det är några små flickor som sitter och klipper ut Victoria eller om den där klippdockan faktiskt köps av nostalgiska 40-åringar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!