måndag 21 juni 2010

rekktit vs good enough

"En sa görat rekktit annars kan dä kvetta" är jag uppvuxen med. Det fanns bland mina släktingar en stark arbetsmoral som byggde på erfarenheten att det som inte gjordes ordenligt ofta fick göras om. Det låg en stolhet i att utföra sina sysslor på topp, arbetet i ladugård, på åkrar och i skog sköttes med omsorg vilket gav god avkastning både i anseende och ekonomi. Nu sitter jag här, i en ny generation, och ska försöka tillämpa "good enough". Har skurat verandan och utemöblerna och spolat av fönstren med slangen. Har aldrig hänt förr! Ja, det blev bra nog men... putsade fönster är snyggare. Fast de är smutsiga om en vecka igen men... ikväll kan jag glädja mig åt riktigt fint inte bara "good enough". Ja, står där igen och funderar över Rekktit vs good enough?

När jag läser inlägget (för att fånga upp alla stavfelen som alltid smyger sig dit) slås jag av att mina tre språk finns där; modersmålet västgötska, svenska och engelska. Alla tre formar mig och min tankevärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!