lördag 19 juni 2010

sommarskönt bokbyte

Jag ser så fram emot att få en bokbytarkompis i det sommarsköna bokbytet ordnat av bloggen En bok om dagen. Som hjälp till den som ska skicka mig böcker ombeds jag att berätta lite om mitt läsande. Jag läser det mesta och läsningen kommer ofta i stim. I samband med studier har det blivit mycket klassiker och en hel del barn och ungdomslitteratur. Har haft ett brinnande intresse för judiska författare, läst chick lit med glädje, läser gärna brittiska deckare, svenska författare - gärna kvinnor, historiska romaner, Austen, när jag pluggade engelska på 80 talet läste jag en specialkurs som hette "Commonwealth litterature" och fick då smak på författare från det forna samväldet. Jag har läst sedan jag var mycket ung och tempot är minst ett par böcker per vecka. Det borde ha blivit ca 3 - 4000 titlar nu. Det betyder att det är svårt att precis tala om vad som finns på min "redan läst lista" men jag gillar och uppskattar det mesta - gärna på engelska. Allt utom skräck. Den enda bok som jag faktiskt kan minnas att jag inte kunde läsa klart var Människohamn. Jag drömde mardrömmar i flera nätter. Så kanske inte just det... De senaste månadernas läsning finns omskriven här på bloggen, måhända kan det ge några ledtrådar?

1 kommentar:

  1. Människohamn är ju hur bra som helst kära mor! Du får försöka med Låt den rätte komma in..

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!