
Kort sammanfattning, Ellroy style: Wayne Tedrow dödade sin pappa. Nu en go-between för maffian och Howard Hughes. Kasinon skall byggas i Dominikanska Republiken. Dwight Holly gör smutsiga jobb för FBI. Infiltrera Black Power-rörelsen. Lura dem att langa heroin. Don Crutchfield är ung fönstertittare och privatdetektiv. Inne över sitt huvud. Voodoo, militärdiktaturer, röda, röda kvinnor, tortyr, porrfilmer, paramilitära högerorganisationer, rasism, polisbrutalitet, droger. En helt vanlig Ellroybok helt enkelt - halsbrytande konsekvent, stenhårt otrolig, människokännedom genom osannolika människor.
Kvinnligheten då? Det är väl en alltför enkel psykologisering, men Ellroys egens mammas död skulle kanske kunna vara bakgrunden till att kvinnorna om inte sätts på piedestal så i alla fall ständigt får stå som motvikt till männens vilsenhet och litenhet. Här är det två till sex kvinnor, beroende på hur man räknar, berättelsen visar sig cirkulera runt till slut och som även männen cirkulerar runt. Kvinnorna är en fast moralisk punkt om man så vill, när allt annat är gungfly, och står för det som kan tolkas som hoppfullt när berättelsen går mot sitt naturligtvis brutala slut. Och visst är Blood´s A Rover lika bra som föregångarna, det var mig det var fel på och inte Ellroy.
/Gästbloggare M
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!