torsdag 28 juni 2012

afghanistan 5x - jag börjar med bestsellers

Få har väl missat Khaled Hosseinis båda bästsäljande romaner Flyga Drake och Tusen strålande solar. De utspelar sig båda i Afghanistan och är lättlästa och gripande berättelser om en befolkning som trots invasioner och förtryck behåller sin livsglädje och värdighet. Hosseinis styrka är att han beskriver gripande människoöden och samtidigt väver in landets dramatiska historia, det gör berättelserna mycket mänskliga. Tusen strålande solar berättar om Afghanistans historia sett ur två kvinnors ögon, de är gifta med samma man och i systerskap tar de sig igenom stora svårigheter, med lojalitet och vänskap kan de överleva. Flyga Drake är en charmig barndomsskildring där kriget ses ur ett två barns ögon, de är från olika bakgrund, bästa vänner och kriget gör att de skiljs åt. Det Afghanistan som en av dem återvänder till som vuxen är ett helt annat land än det han lämnade. Båda böckerna är mycket läsvärda och lagom lättsmält i hängmattan eller på stranden. Om det skulle regna så kan man stanna inne och se film! Näsdukar fram!



Afghanistan 5x är en serie inlägg med litteratur från Afghanistan i fokus, fem inlägg - fem dagar i rad. Hääääng med!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag älskade Tusen strålande solar! Blev starkt berörd och faktiskt rätt arg när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är upprörande. Desto mer jag läser om kvinnors situation i Afghanistan desto argare blir jag. Jag kanske var lite för ljummen i min text om den. Båda böckerna är riktiga fullpoängare!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!