onsdag 7 december 2016

jag önskar - en skrivuppgift som alltid funkar






Veckans bokstav i klass 1 är Ö och veckan inleddes med att vi spelade och sjöng vers 1 och 4 av sången Önskelistan. Den här gången passade det bra att göra sången som en hörövning och minnesövning. Vad är det som killen och tjejen i låten önskar sig egentligen? Jag sjöng och spelade till och eleverna lyssnade, vi sjöng tillsammans och varje gång vi kom till en ny sak så skrev vi upp den på listan. Veckans fras var Jag önskar ... Önskelistan hamnade på tavlan. Sedan följde ett samtal i ringen om vad man kan önska sig, om man kan önska sig annat än saker och varför vissa ger presenter på jul, andra på Eid. Tillfälle två var ett besök på ett ställe där det fanns en önskebrunn, vad kan man lägga där och slår önskningarna verkligen in? Så kom vi till skrivlektionen. Vi inledde igen med sången och påminde oss om frasen, sedan var det dags att titta i leksakskataloger. Välja en sak och klippa ut den, klistra upp den och skriva en mening till. Full aktivitet och pappersklipp över hela klassrummet!



Katalogerna räckte inte till var sin, därför fick man arbeta i grupp och samsas om en katalog.
Eleverna skriver på sin nivå och jag försöker stötta där de befinner sig i sin utveckling.

Jag önskar bliskten Mahin.
Jag önskar Bilsten Mahin sukel. 
Många önskade till sin bror eller som här till sin kusin.
För säkerhets skull lägger gossen till:
Allt det som jag önskar mig är på jul. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!