onsdag 21 december 2016

juloratoriet - författarinläst klassiker


Häromdagen hittade jag den finaste julklappen! Juloratoriet på Storytel i en författaruppläsning från 80-talet är inget annat än en skatt! Göran Tunströms värmländska följer mig genom hela lyssningen och jag återupptäcker en berättelse som är helt underbar. 

Victor återvänder till sin barndoms Sunne för att sätta upp Bachs Juloratoriet och snart är berättelsen förflyttad till dagen då hans far Sidner som åttaåring ser sin mor bli ihjältrampad av korna på väg till repetitionen av Juloratoriet. Moderns död påverkar hela familjen och Sidners uppväxt blir speciell. Fadern flyttar in till Sunne, Sidner är begåvad men ett ensamt barn och när han träffar kompisen Splendid möter han en helt annan värld. Kanonkungens son blir en trogen vapendragare och presenterar Sidner för tant Fanny och hos Fanny finns det en flygel. Musiken är en löpande melodi som går genom hela boken och språket är både rytmiskt och poetiskt. I den lilla småstaden Sunne kommer Selma Lagerlöf körande för att göra sina ärenden och berättelsen rör sig hela tiden mellan det helt verkliga och det totalt osannolika, mellan realism och saga. Och hela tiden är det berättat med det milda, nästan drömska språket som blir totalt uppslukande uppläst på värmländska. 

Eftersom den här ljudboken ursprungligen är en radioinläsning så är den vackert musiksatt och hela lyssningen blir en härlig upplevelse. Jag läste boken redan på 80-talet då den var ny men att lyssna på ljudboken gav den en ny dimension som jag kan rekommendera alla ta del av. Lyssna!






4 kommentarer:

  1. Tack för tips - det ska jag verkligen göra! (jag har ju inte läst Juloratoriet ens som pappersbok förut)

    SvaraRadera
  2. Det låter ju jättemysigt att lyssna till den här, speciellt om det finns musik med. Läste också den för många år sen och gillade jättemycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran Tunströms röst och Bach i slingor runt, det är så fint!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!