Den här november har inte varit att leka med sa min sambo idag och det är ingen överdrift. Jag får helt enkelt pigga upp mig med att blogga om ett litet läsprojekt som jag gjorde innan novemberlovet med mina elever i ettan.
Bokstaven var R och eftersom min lilla grupp behöver träna lite extra på både språket i allmänhet och ljuden i synnerhet så bestämde jag mig för att göra ett litet minitema kring Ronja. Vi började med att göra klappramsan "Ronja rider i rasande galopp, rövarna ropar Ronja stopp!" bara som en härmramsa. Klappen som låter som en hel hjord hästar när man får till den, den tar en stund att träna in och är super för koordinationen. Sedan tittade vi noga på omslaget och gissade vad som skulle kunna finnas inuti boken. Veckans fras var "jag ser" och vi samlade ord i en ordlista. Nästa dag var det dags att inleda med klappen igen och undersökte vi ramsan som var uppskriven på tavlan. Lyssnade efter R och ringade in och försökte förstå orden. Vem är Ronja, vad är en rövare, rasade galopp? Vad är det? Dags att titta på ett klipp:
Bokstaven var R och eftersom min lilla grupp behöver träna lite extra på både språket i allmänhet och ljuden i synnerhet så bestämde jag mig för att göra ett litet minitema kring Ronja. Vi började med att göra klappramsan "Ronja rider i rasande galopp, rövarna ropar Ronja stopp!" bara som en härmramsa. Klappen som låter som en hel hjord hästar när man får till den, den tar en stund att träna in och är super för koordinationen. Sedan tittade vi noga på omslaget och gissade vad som skulle kunna finnas inuti boken. Veckans fras var "jag ser" och vi samlade ord i en ordlista. Nästa dag var det dags att inleda med klappen igen och undersökte vi ramsan som var uppskriven på tavlan. Lyssnade efter R och ringade in och försökte förstå orden. Vem är Ronja, vad är en rövare, rasade galopp? Vad är det? Dags att titta på ett klipp:
Dag tre var det dags att öppna sagoboken. Vi pratade om författaren och illustratören och jag återberättade historien med hjälp av bilder ur boken som jag visade med dokumentkameran. Många tankar om rövare och vänskap blev det och hela lektionen ägnades åt innehållet och elevernas egna kopplingar till sagan (jag lovar att jag inte började att prata om Romeo och Julia men jag är säker på att Ronja skulle funka också på högstadiet, särskilt ihop med valda delar avWest Side Story ...) Sen var veckan nästan slut och då var det dags att skriva till en bild. Ronja och Birk rider i rasande galopp i skogen och eleverna använde veckans fras och skrev meningar och några färglade bilden vilket kan vara nog så svårt för den som inte har stor vana av att hålla i pennan. Mycket lärande på kort tid och tokengagerade sjuåringar hela tiden.
Du har ett viktigt arbete, det är roligt att läsa hur pedagogiskt du lägger upp läs-, ljud- och skrivövningarna. Det måste vara fantastiskt att se hur barnen utvecklas.
SvaraRaderaEtt roligt och kreativt arbete som passar mig :-)
Radera