torsdag 22 november 2018

skendöda - del två i Motståndstrilogin



Då har jag lyssnat på Skendöda - del två i Motståndstrilogin av Louise Boije af Gennäs. Sara är en orädd 25-åring som har flyttat från Örebro till Stockholm för att börja ett nytt liv. I hemstaden lämnar hon sin mamma och lillasyster, pappan har drastiskt omkommit i en sommarstugebrand. I den första delen av trilogin så fick vi följa hur Sara plötsligt blir erbjuden ett spännande PR-jobb, får nya vänner och hamnar mitt i något som hon inte riktgt kan förstå. Hur hänger det som händer henne samman med pappans hemliga akt? Våldsamheter väntar och Sara blir allt mer otrygg, vem kan hon egentligen lita på?

I del två av trilogin så återvänder Sara till Stockholm efter en tids vila hemma, hon har fått ett nytt jobb på en konsultbyrå och hon tänker att det bästa som kan hända hennes familj är att hon satsar på en karriär. Till Stockholm flyttar barndomskamraten Sally och hon, tillsammans med journalistkamraten Andreas blir Saras musketörer. Tillsammans försöker de finna ut vad handlingarna i faderns akt egentligen betyder, vilka är inblandade? Snart befinner sig Saras familj i fara och hon blir allt mer jagad.

Mer om handlingen berättas inte här men det här är en lättläst och handlingsdriven berättelse som befinner sig precis på den där kittlande gränsen där man å ena sidan kan tänka sig att det verkligen skulle kunna hända, å andra sidan tycker att nu blir det bara för mycket. Boije af Gennäs väver skickligt in autentiska händelser, nyheter och samtidsmarkörerna är många vilket bidrar till att jag gillar läsningen extra mycket. Inte något mesigt, vagt här inte. Det är Stockholm och det är den varma senvåren 2018 och det bidrar till att man nästan tänker ibland att romanen är ett kriminalreportage, närvaron blir stor och läsaren blir återigen osäker på vad som är sant eller ej. Snyggt jobbat!

Det är författaren själv som läser och möjligen är det det enda som jag har att invända mot när det kommer till den här spännande serien. Ibland passar det med författaruppläsningar och ibland tycker jag att hade passat bättre med en skådespelare med något mer neutral dialekt/sociolekt. Sara är en örebrotjej som kommer till Stockholm och jag hade föredragit en annan inläsare. Med det sagt så hoppas jag att ingen, som gillar samtida kriminalromaner med konspirationsvibbar, missar den här spännande sträckläsarserien. Perfekt julklapp till alla som gillar spänning!

Såhär skrev jag om Blodlokan. Jag väntar redan på del tre som är aviserad till maj 2019!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!