lördag 7 december 2019

julen i Cornwall - Liz Fenwick


Jag frossar just nu i jul-lit och på måndag så skall bokbubblorna ses för att ha lite julkalas, traditionsenligt tipsar vi då om böcker som handlar om julen. En av de som jag lyssnat på är Liz Fenwicks Julen i Cornwall. Det är en julsaga i fyra delar som har en något annorlunda inramning. I NY bor den engelska TV-producenten Abigail Scorrier och hennes liv är dedicerat åt arbetet och karriären. Hennes senaste projekt är att göra en dokumentär om de originella julsånger som bara finns i Cornwall och när hennes assistent inte kan resa så tvingas Abigail själv att tillbringa julen i sin barndoms trakter. Det är en plats som helst av allt vill undvika och resan tillbaka gör att hon konfronteras med sina minnen. 

Det är ganska mysigt att läsa en jul-lit där huvudpersonen inte är helt sympatisk. Hon är verkligen en Scrooge och inte ens julsångerna kan tina opp hennes hårda yta. Den föräldralöse systersonen läsas åt sitt öde och självklart finns där ett övergivet stort hus med .... Ni hör att det finns spår av Dickens här, eller hur? Själva resan som sker på julaftonskväll och med tåg (nattåg har en viss magi) skildras på ett lite annorlunda sätt vilket gjorde att jag snabbt lyssnade klart. En annan faktor var att delarna (likt strömmingstjänster  som Netflix) automatiskt spelades upp. 

Snällhet är underskattat - Jessica Gedin spanade i fredags om vänlighet och där hamnar min text. 


På jobbet nu har vi en nisselek där vi busar lite med en arbetskamrat men roligast är väl kanske de snälla "busen" som att sätta upp peppande anslag eller sprida ut aktivitetslappar på golvet i klassrummet. 

Idag drog jag kaffe och lakritslapparna. Tror jag drar lyssna på ljudbok och bada också. Gött liv! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!