fredag 23 juli 2010

mörkrets hjärta

Passar kanske att skriva om Heart of Darkness av Joseph Conrad i samband med att jag har läst Vi, de drunknade som har en liten utvikning om en sjöman som varit lots i Kongo. Conrad var i sin ungdom sjöman och byggde många av sina texter på erfarenheter han gjort till sjöss och resor till de koloniserade delarna av världen. Mörkrets hjärta, som kom ut 1902, var ett av standardverken på engelska instutitionen på 80-talet och häromdagen letade jag fram min gamla pocket. Full av anteckningar var den och plötsligt föll sorgen över mig. Aldrig läser jag en bok och antecknar längre... Pappret i penguinupplagan var gulnat och blyertsen knappt läsbar. Så mycket möda som sitter i en enda läsning och så mycket arbete med uppgifterna som skrevs på skrivmaskin och lämnades. Härligt befriande är det då att se Henrik Langes version i "80 romaner för dig som har bråttom".
De som vill kan ju också se filmen Apocalypse Now som utspelar sig i Vietnamn men som bygger på tankarna om människans mörka sida som rymmer ondska och grymhet. För den som vill fördjupa sig kan man läsa Utrota varenda Jävel av Sven Lindqvist. Otäck och viktig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!